“Er valt niet te onderhandelen met SAP”
“Het kan misschien arrogant klinken, maar het is in elk geval duidelijk. Er valt niet te onderhandelen over de nieuwe onderhoudscontracten van SAP.” Dat vertelde country manager Danny Van Heck tijdens de jongste meeting van CioForum.
“Het kan misschien arrogant klinken, maar het is in elk geval duidelijk. Er valt niet te onderhandelen over de nieuwe onderhoudscontracten van SAP.” Dat vertelde country manager Danny Van Heck tijdens de jongste meeting van CioForum.
SAP kreeg nogal wat tegenwind toen het aankondigde dat het de prijs van zijn onderhoudscontracten de komende jaren telkens zou verhogen van 17 tot 22 procent in 2012. Onder druk van de gebruikers heeft de softwaregigant die termijn recent uitgebreid naar 2015 en zal de prijs slechts met 3,1 procent per jaar toenemen. “Het toont aan dat enige druk toch wel helpt,” vertelde Freddy Van den Wyngaert, voorzitter van CioForum. Danny Van Heck sprak over een slechte communicatie. “In ruil krijgen de eindgebruikers een veel hogere dienstverlening. In plaats van een reactieve ‘bug solving’-dienst stappen we over naar een proactieve, procesverbeterende service.” In overleg met SUGEN, de vereniging van twaalf SAP gebruikersgroepen, werden eind april de maatstaven vastgelegd waaraan de verbeterde dienstverlening moet worden getoetst. Onder meer de operationele kost zou omlaag moeten.
De Belgische Sapience gebruikersvereniging is niet betrokken bij SUGEN, dat alleen de grote landen verenigt. Danny Van Heck ijvert er wel voor dat een Belgische onderneming zou aansluiten bij SUGEN. Overigens heeft SAP zijn onderhoudscontracten uitgebreid tot zeven jaar, verlengbaar met nog eens twee jaar. “Daarna is het onherroepelijk gedaan en zullen nieuwe bugs niet meer gefixt worden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier