Ervaringen of vergissingen
‘De filosoof van 72 miljoen euro’, zo noemt De Tijd Metris-topman Bart Van Coppenolle. Recht van school, 24 jaar en onervaren, begint het met veel lef en branu ‘bedrijfje te spelen’.
‘De filosoof van 72 miljoen euro’, zo noemt De Tijd Metris-topman Bart Van Coppenolle. Recht van school, 24 jaar en onervaren, begint het met veel lef en branu ‘bedrijfje te spelen’.
Geen manager van het jaar in 2008 want geklopt door Samson en Gert. Maar op 14 jaar tijd groeide Metris uit tot een mooi Belgisch bedrijf, gespecialiseerd in hightech meetoplossingen en kwaliteitscontroles voor de auto- en luchtvaartindustrie. Precies de sector die het zwaarst getroffen is door de blunders van de financiële laagvliegers. Wegens de vele overnames zit Metris met een nettoschuld van 87 miljoen euro, onhoudbaar in tijden van crisis, zo blijkt. Begin juni wordt het voor 72 miljoen euro overgenomen door de Japanse elektronicagigant Nikon.
Geen gejammer, ook deze keer niet. Toch werd alweer een Belgische onderneming, vaak geciteerd als lichtend voorbeeld van de kenniseconomie, verkocht aan het buitenland. Vorig jaar ging Icos Vision Systems, een spin-off van de KU Leuven, naar het Amerikaanse KLA-Tencor. Tele Atlas werd verpatst aan de Nederlanders van TomTom. Ubizen werd in 2007 van de beurs gehaald door Cybertrust, nu Verizon Business Services. Scientific Atlanta kwam in handen van Cisco Systems. Hoeveel Belgische leveranciers blijven er nog over? En hoe lang nog? Blijft Option nog enige tijd tricolor? Is België te klein voor veelbelovende bedrijven? Laten we de kennis afromen door het buitenland? Als we de beslissingscentra voor de financiële ondernemingen, de geldschieters, al naar het buitenland laten verkassen, moeten we dan opkijken dat ook onze hightech kennis overgenomen wordt door daadkrachtigere en grotere landen?
“Ervaring is de naam die we geven aan onze vergissingen,” stelde de literaire rebel Oscar Wilde. “Ervaring is de beste leerschool”, leerde ik, maar niet op school. Blijkbaar leert België niet van zijn vergissingen en blijven we kroonjuwelen weggeven. Er zijn nog weinig Belgische bedrijven te vinden in de top 50 ict-ondernemingen in ons land. En het ziet er niet naar uit dat dit de komende jaren zal veranderen. Vergissen is menselijk, er niet uit leren getuigt niet van strategisch langetermijndenken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier