Euphony minimaliseert wanbetalingen bij consultants

© Thinkstock
Pieterjan Van Leemputten

Ondanks betalingsbeloftes wachten verschillende zelfstandige verkopers op tienduizenden euro’s van Euphony. Ceo Frank Van de Wege blijft er bij dat iedereen zal worden uitbetaald.

Ondanks betalingsbeloftes wachten verschillende zelfstandige verkopers op tienduizenden euro’s van Euphony. Ceo Frank Van de Wege blijft er bij dat iedereen zal worden uitbetaald.

Onze redactie krijgt al enkele weken meldingen binnen van zelfstandige verkopers die al sinds de zomer niet meer zijn betaald. Euphony wou aanvankelijk niet reageren op de beweringen, maar stuurde drie weken geleden dan toch een verklaring de wereld in waarin het benadrukte dat er die dag nog betalingen zijn gebeurd en “haar verkopers niet in de steek zal laten”.

Dat wordt weggelachen bij enkele consultants. Het zou gaan om betalingen van 50 tot 100 euro terwijl de openstaande bedragen variëren van enkele duizenden tot tienduizenden euro’s per verkoper. In één geval zou het zelfs om 650.000 euro gaan. “Sommigen hebben intussen deurwaarders over de vloer gekregen omdat ze zelf hun leveranciers of leningen niet kunnen betalen.” Aldus een zelfstandige telecomverkoper die anoniem wenst te blijven.

Euphony zelf nuanceert die bedragen. “We werken vandaag met 3.800 consultants waarvan de meesten in bijberoep. Daar ligt het op 1.000-1.500 euro. Een 80-90 mensen doen het voltijds maar die bedragen kloppen niet. Elke agent overdrijft over zijn inkomen, dat hoort bij de status. Ze willen allemaal zeggen dat ze veel verdienen.”

Van de Wege blijft benadrukken dat ze iedereen willen betalen. “We zijn sinds drie weken terug begonnen met wekelijkse commissies. Dat kan zijn dat dat maar 10-15 eurdo is, of voor sommigen niets omdat ze even niet voor ons gewerkt hebben, maar we proberen zoveel mogelijk mensen te helpen. Degenen die het ons vandaag via de pers moelijk proberen te maken, zijn de mensen die in hun hoofd al afscheid hebben genomen van ons. Het probleem is groot, maar het was veel groter acht maanden geleden. Er zijn besparingen gebeurd en de toekomst ziet er vandaag tien keer rooskleuriger uit.”

Inbeslagnames

Ook bij de Antwerpse rechtbank van Koophandel kent men Euphony intussen. In 2013 werden er tien vonnissen tegen het bedrijf uitgesproken waarbij ze veroordeeld werden om te betalen. In januari van dit jaar zijn al drie zaken voorgekomen, deze maand zijn er al drie voorgekomen en tenminste één moet nog behandeld worden later deze maand. Tegelijk horen we op de rechtbank dat er uitvoerende beslagen zijn gebeurd. Dat wil zeggen dat Euphony niet kan of wil betalen wanneer het een vonnis verliest.

“Dat is begonnen met het sponsorcontract met KRC Genk in juni vorig jaar. Dat is zwaar in de pers gekomen en heeft een lawine-effect veroorzaakt bij onze leveranciers. Dat heeft een dikke maand geduurd maar al die zaken zijn geregeld. Voor een bedrijf van onze grootte is het trouwens niet zo uitzonderlijk dat er eens een rechtszaak voorvalt.”

Wachten op een investeerdersDeze zomer kwam Euphony in het nieuws nadat het niet langer betaalde voor het sponsorcontract met KRC Genk en omdat het op zoek moest naar een nieuwe investeerder. Het bedrijf had die toen gevonden in Nederland maar meer dan een half jaar later is die deal nog altijd niet rond. Dat zou nu wel bijna het geval zijn, al kan de naam nog niet worden bekendgemaakt.

“Het doel is om de deal eind deze maand met alle partijen af te ronden. Maar we geraken er sowieso uit, ook zonder investeerder. Het probleem is ontstaan door de nieuwe telecomwet (waardoor klanten al na 6 maanden mogen vertrekken, nvdr) en een verandering van de commissionering van de operatoren naar ons toe. Dat is de oorzaak geweest. Daardoor zitten we in een moelijke periode van 36 maanden. Maar we zijn op 6-7 maanden na aan het einde van de tunnel.”

Met Euphony of met Mobistar?Los van de financiële problemen zijn er ook vragen bij de manier van werken van het bedrijf. Een B2B ex-callcentermedewerker zegt ons dat hij zich als verkoper moest voordoen als Mobistarmedewerker. Ook een gedupeerde particuliere klant zegt ons dat de naam Euphony bij een verkoopsgesprek niet valt. Enkel wie het contract grondig nakijkt weet dat het niet om Mobistar maar om het Antwerpse bedrijf gaat. Na ondertekening was de consultant in kwestie niet langer bereikbaar.

“Onze consultants die hun diensten aan particulieren aanbieden vertellen niet dat ze van Mobistar zijn. Wel is er een beperkte groep van B2B-agenten die met toestemming en naamkaartjes van Mobistar zakelijke klanten benaderen, dat gaat om een veertigtal mensen.”

Van de Wege wil niet ontkennen dat het voorvalt. “Als daar klachten over binnenkomen dan onderzoeken we dat en daar zijn zelfs al mensen voor ontslagen.” In 2013 ging het volgens het bedrijf om 28 klachten. Voor consumentencontracten wordt er volgens Van de Wege niet outbound gebeld “We hebben alleen maar een callcenter voor onze consultants en onze eigen klanten.”

Mobistar zelf bevestigt dat het contract met Euphony nog steeds bestaat. “Onze relatie met Euphony bestaat al twaalf jaar en is altijd in alle vertrouwen en openheid verlopen,” zegt woordvoerster Patti Verdoodt.

1 op 3 abonnementen via EuphonyHoeveel abonnees Mobistar vandaag via Euphony binnenkrijgt wil het bedrijf om concurrentiële redenen niet kwijt. Van de Wege zegt dat zijn bedrijf vroeger (tot kort nadat de problemen afgelopen zomer ontstonden), 25-33% van de particulieren contracten van Mobistar aanleverde. Op de zakelijke markt was dat rond de vijftig procent.

De vraag blijft wie vandaag nog voor het bedrijf wil beginnen werken als zelfstandig consultant. Euphony belooft zijn medewerkers te betalen, maar dat wordt door sommige consultants niet langer geloofd.

“Dat is jammer, maar we blijven net vechten om er uit te komen en al onze consultants te betalen. Niets is makkelijker dan naar de rechtbank te stappen en de boeken neer te leggen. Dat is nooit onze intentie geweest en het past niet in onze belofte en onze stijl. En als dat niet lukt met een investeerder, dan zal het via een andere manier gebeuren.” Aldus een strijdvaardige Frank Van de Wege.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content