Europa maakt einde aan geoblocking
Bedrijven zullen consumenten die zich in een ander land bevinden niet meer mogen verhinderen om hun website te bezoeken of online aankopen te doen. Daarover hebben onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie gisteravond laat een akkoord bereikt.
De nieuwe regelgeving gaat eind volgend jaar van kracht en zal volgens de Europese Commissie de “e-commerce een boost geven in het voordeel van de consumenten en ondernemingen”.
“Voor burgers betekent dit dat ze hun nieuwe elektronica online kunnen kopen, een auto kunnen huren of in het buitenland hun concerttickets kunnen boeken zoals thuis. Voor ondernemingen betekent het meer juridische zekerheid om over de grenzen heen te opereren”, luidt het.
Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die een van de hoofdonderhandelaars was, spreekt van een “mijlpaal voor de Europese interne markt” en “een win-winsituatie” voor zowel consumenten als bedrijven. “Dankzij dit akkoord zullen de Europese consumenten kunnen genieten van een ruimer en vaak goedkoper online aanbod aan goederen en diensten. Bedrijven kunnen dan weer profiteren van een bredere klantenbasis en zullen bovendien niet op de hoogte moeten zijn van de wetgeving van alle Europese lidstaten.”
Netflix en Spotify?
De nieuwe regels verplichten bedrijven echter niet om overal dezelfde prijzen te hanteren, een maatregel die wel in eerdere versies van het verbod was opgenomen.
Audiovisueel materiaal – zoals televisieseries en andere producties – vallen niet onder de nieuwe wetgeving. Ook e-boeken, muziek en online games zijn vrijgesteld. “Alles wat beschermd is door het auteursrecht, zoals Spotify of e-books, valt er niet onder”, verduidelijkt Bossuyt. Daarvoor werd aparte wetgeving opgesteld, die in de loop van 2018 van kracht wordt. Volgend jaar kan u dus ook met uw Belgisch Netflix-abonnement vanaf een buitenlands vakantie-adres inloggen.