Apple vraagt EU om Digital Markets Act in te trekken

Apple roept de Europese Unie op om de Digital Markets Act (DMA) – een wet tegen de dominantie van techbedrijven – in te trekken.

De Digital Markets Act, kortweg DMA, legt de grootste digitale spelers sinds maart 2024 een aantal verplichtingen op om de concurrentie op die markten te verbeteren. Het Amerikaanse bedrijf achter de iPhone verzet zich al sinds het begin tegen de regels en vindt dat die leiden tot een slechtere dienstverlening. Gebruikers zouden blootgesteld worden aan risico’s waartegen ze voorheen beschermd waren. Apple zegt dat consumenten door de Europese regels niet alle functies kunnen gebruiken bij de lancering van een nieuw product. Ingenieurs moeten eerst uitvissen of die wel voldoen aan de opgelegde beperkingen.

‘De DMA moet worden ingetrokken en vervangen door geschiktere wetgeving’, eist Apple nu in een verklaring in het kader van een officiële herzieningsprocedure. Als de intrekking er niet komt, stelt het bedrijf een lijst veranderingen voor. Daarin wordt onder meer de oprichting van een aparte toezichthoudende instantie, los van de Europese Commissie, vermeld die belast zou zijn met het handhaven van de regels.

Inbreuken op de Europese Digital Markets Act: de eerste boetes zijn voor Apple en Meta

In april dit jaar legde de Europese Commissie Apple een boete op van 500 miljoen euro na een inbreuk op de DMA. De Commissie beboette de techgigant omdat die technische en commerciële hinderpalen opwerpt voor app-ontwikkelaars die consumenten naar alternatieve aanbiedingen buiten de appstore van Apple willen leiden. Het was de eerste keer dat de Commissie in het kader van die nieuwe wetgeving boetes uitdeelt. Apple ging tegen de boete in beroep. Ook Meta kreeg toen een boete van 200 miljoen euro opgelegd.

Partner Expertise