EU wil duidelijkheid van YouTube en TikTok over doorkliksuggesties

© Getty Images

De Europese Commissie heeft YouTube, Snapchat en TikTok om meer duidelijkheid gevraagd over hun algoritmes die gebruikers naar nieuwe filmpjes of informatie sturen. Zo wil de commissie controleren of de bedrijven voldoen aan de Digital Services Act, een wet die vanaf februari in heel Europa van kracht is.

Aanbevelingssystemen (‘recommender systems’) zijn algoritmes waarmee internetgebruikers gepersonaliseerde inhoud voorgesteld krijgen aan de hand van hun surfgedrag. Op basis van de Digital Services Act (DSA) eist de Commissie meer informatie van YouTube, Snapchat en TikTok over het ontwerp en het functioneren van hun algoritmes. De DSA verplicht hen namelijk de risico’s die van hun systemen kunnen uitgaan binnen de perken te houden, bijvoorbeeld wat betreft de verspreiding van schadelijke inhoud of de mogelijke effecten op de geestelijke gezondheid van hun gebruikers.

Verslavend gedrag

YouTube en Snapchat moeten meer details geven over de mate waarin hun algoritmes mogelijk ‘risicovolle’ informatie over verkiezingen en maatschappelijke debatten verspreiden. Ook of en hoe ze verslavend gedrag in de hand werken, ze hun gebruikers in ‘rabbit holes’ trekken (waarbij steeds extremer materiaal wordt gesuggereerd) en ze minderjarigen beschermen, zal worden onderzocht.

TikTok moet dan weer inzicht geven in de maatregelen die het neemt om misbruik van zijn diensten tegen te gaan om verkiezingen te manipuleren en mediapluralisme te ondergraven.

Het is niet de eerste keer dat de Europese Commissie de DSA-verordening gebruikt om socialemediabedrijven op hun plichten te wijzen. Tegen TikTok werd al in februari, en dat amper twee dagen na de inwerkingtreding van de DSA, een formeel onderzoek geopend om na te gaan of het overtredingen begaat op het vlak van de bescherming van minderjarigen en verslavend ontwerp. Ook tegen AliExpress, Facebook en Instagram werden al onderzoeken geopend vanwege hun gebruik van aanbevelingssystemen.

Deadline

Nu krijgen TikTok, YouTube en Snapchat tot 15 november de tijd om op het nieuwe verzoek van de Commissie te antwoorden. Op basis daarvan gaat de Commissie beslissen wat de volgende stap wordt. Dat kan een nieuw formeel onderzoek worden, maar ook het opleggen van een boete als de informatie die bezorgd wordt onjuist, onvolledig of misleidend zou blijken te zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content