
Inbreuken op de Europese Digital Markets Act: de eerste boetes zijn voor Apple en Meta
De Europese Commissie heeft de Amerikaanse techgiganten Apple en Meta boetes van respectievelijk 500 miljoen en 200 miljoen euro opgelegd omdat ze inbreuk hebben gepleegd op de nieuwe Europese regels over digitale markten.
De Commissie beboet Apple omdat de iPhone-maker hinderpalen opwerpt voor app-ontwikkelaars die consumenten naar alternatieve aanbiedingen buiten Apples eigen App Store willen leiden.
Meta krijgt dan weer een sanctie opgelegd omdat gebruikers van Facebook en Instagram tot november 2024 het ‘consent or pay’-model kregen opgelegd. Dat model verplichtte hen tot een keuze tussen automatisch instemmen met gerichte advertenties op basis van persoonlijke gegevens óf betalen om die advertenties te vermijden.
De Europese Digital Markets Act (DMA) legt de grootste digitale spelers sinds maart 2024 een aantal verplichtingen op om de vrije concurrentie op deze markten te verbeteren. Het is de eerste keer dat de Commissie in het kader van die nieuwe wetgeving boetes uitdeelt. Beide bedrijven krijgen zestig dagen tijd om zich te schikken naar de beslissingen.
‘Aan de wet te houden’
‘Apple en Meta hebben de DMA overtreden door maatregelen in te voeren die de afhankelijkheid van zakelijke gebruikers en consumenten van hun platforms versterken’, betoogt vicevoorzitter Teresa Ribera, bevoegd voor het concurrentiebeleid. ‘Alle bedrijven die actief zijn in de Europese Unie moeten zich aan onze wetten houden en de Europese waarden respecteren.
In theorie kunnen sancties in het kader van de DMA oplopen tot tien procent van de wereldwijde omzet. De bepaling van deze boetes is volgens de Commissie gebaseerd op de ernst en de duur van de inbreuken op deze relatief nieuwe wetten. In het Berlaymontgebouw beklemtoont men dat de boetes losstaan van het heffingenoffensief dat president Donald Trump heeft ontketend.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier