Google wil advertentiedienst aanpassen na Europese miljardenboete

© NurPhoto via Getty Images

Google heeft bij de Europese Commissie een voorstel ingediend om tegemoet te komen aan klachten dat zijn advertentietechnologie de concurrentie verstoort. De Commissie gaf het Amerikaanse bedrijf in september een boete van 2,95 miljard euro, waartegen Google in beroep is gegaan.

Adverteerders en uitgevers van websites en apps maken gebruik van digitale tools voor het plaatsen van advertenties die niet specifiek gelinkt zijn aan zoekopdrachten, zoals reclame op nieuwssites. Beide partijen vertrouwen op die technologie om reclame op de meest geschikte websites en apps en bij de gewenste doelgroepen te krijgen.

De Commissie meent dat Google al jaren misbruik maakt van zijn dominante positie op vlak van advertentietechnologie om zijn eigen diensten te bevoordelen. Het internetbedrijf is immers aanwezig in de hele keten. Het Europese concurrentieonderzoek mondde uit in een zware boete en Google kreeg zestig dagen de tijd om remediëringsvoorstellen te doen.

Google wil vermijden dat het activiteiten zou moeten afstoten. Het stelt daarom onder meer voor om uitgevers de mogelijkheid te bieden om verschillende minimumprijzen vast te leggen voor biedingen op advertentieruimte. Daarnaast wil Google adverteerders en uitgevers meer keuze en flexibiliteit geven.

Een woordvoerder van de Europese Commissie zegt dat nu onderzocht zal worden of de voorgestelde maatregelen van Google het probleem daadwerkelijk oplossen.

Partner Expertise