EU zou Apple Maps kunnen reguleren onder Digital Markets Act

© Apple
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Apple heeft de Europese Commissie laten weten dat Apple Ads en Apple Maps de drempelwaarden overschrijden om onder de Digital Markets Act (DMA) te vallen.

De Commissie moet nu bekijken of Apple voor die diensten ook als poortwachter zal worden aangeduid. Dat onderzoek zal zo’n 45 dagen duren.

Onder de DMA moeten grote techbedrijven, die als poortwachter worden aangewezen, maatregelen nemen om te zorgen dat kleinere bedrijven op hun platform niet worden benadeeld. Apple is al poortwachter voor zijn besturingssysteem iOS, en voor de App Store en de Safari-browser. Als de Europese Comissie besluit dat Apple voor advertenties en maps dominant genoeg is, zal het bedrijf ook voor die diensten de strengere regels van een poortwachter opgelegd krijgen.

Naast Apple hebben ook techgianten als Google-moederbedrijf Alphabet, Amazon, Booking, Tiktok-moederbedrijf Bytedance, Meta en Microsoft de status van poortwachter voor verschillende diensten.
https://datanews.knack.be/nieuws/platformen-social/ios/eerste-dma-boete-in-eu-zou-naar-apple-gaan/

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise