Europese Commissie wil weer minder cookies op scherm

© Getty Images

De Europese Commissie wil maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat surfers minder vaak cookiebanners zien opduiken op hun scherm. Dat heeft ze aangekondigd in het kader van een initiatief om de digitale wetgeving te vereenvoudigen.

De Commissie wil de regels rond cookies aanpassen, zodat ze minder vaak verschijnen en de gebruikers met één klik hun toestemming kunnen geven. Ze zullen hun cookievoorkeuren dan ook kunnen opslaan via centrale instellingen in browsers en besturingssystemen, zodat ze niet telkens opnieuw moeten bevestigen wanneer ze een site bezoeken.

Cookies zijn kleine databestanden die worden aangemaakt tijdens het surfen op een website en op het toestel van de surfer worden opgeslagen. Zo kunnen websites hun bezoekers herkennen. Een browser kan zo een login of de inhoud van een virtueel winkelmandje onthouden, maar ze worden bovenal gebruikt voor gepersonaliseerde reclame.

Dat die cookiebanners zo vaak opduiken, heeft te maken met de veelbesproken wet over de bescherming van persoonlijke gegevens (GDPR) die sinds 2018 van kracht is. Die verplicht exploitanten van onlinewinkels of digitale platforms om toestemming van klanten of gebruikers te verkrijgen voordat ze hun persoonsgegevens verwerken.

AI-toepassingen

De Commissie stelt ook andere wijzigingen aan de GDPR voor. Zo wil het dagelijks bestuur van de Europese Unie de definitie van persoonsgegevens verduidelijken en juridische duidelijkheid scheppen over het gebruik van persoonsgegevens voor AI-toepassingen. Ze maakt zich sterk dat de verordening niettemin het hoogste niveau van privacybescherming zal blijven bieden.

Dat betwist NOYB, de organisatie van de bekende Oostenrijkse activist Max Schrems. ‘Dit is de grootste aanval op de digitale rechten van Europeanen sinds jaren’, meent Schrems. ‘Wanneer de Commissie beweert dat ze ‘de hoogste normen handhaaft’, is dat duidelijk onjuist. Ze stelt juist voor om deze normen te ondermijnen.’

De Commissie wil niet enkel de regels over gegevensbescherming versoepelen, ze wil ook de meer recente wet over AI aanpakken. Zo wil ze bedrijven meer tijd geven om zich te schikken naar de regels voor AI-toepassingen met een hoog risico. Die zouden dan pas in augustus 2027 van toepassing worden.

De AI-wet werkt met een risicogebaseerde aanpak: hoe groter het risico voor de samenleving, hoe strenger de regels. AI-systemen met een hoog risico moeten zo aan een hele reeks eisen en verplichtingen voldoen vooraleer ze op de Europese markt kunnen, maar volgens de Commissie zijn er nog onvoldoende ondersteunende tools en standaarden voor de bedrijven.

De AI-wet trad vorig jaar in werking en wordt in verscheidene fases uitgerold. De wetgeving moet de opgang van AI in goede banen leiden en burgers beschermen tegen uitwassen, maar ze stuit op veel verzet in de Amerikaanse, maar ook Europese techsector, waar men oppert dat de strenge bepalingen de innovatie belemmeren.

Concurrentie

De Commissie lijkt nu deels te zijn gezwicht voor druk vanuit die sector. ‘We hebben in de EU alle ingrediënten in huis om te slagen. We hebben talent, infrastructuur en een grote interne markt. Maar onze bedrijven, met name onze start-ups en kleine ondernemingen, worden vaak belemmerd door een wirwar van strenge regels’, zei vicevoorzitter Henna Virkkunen.

Om de concurrentiepositie van Europese bedrijven te versterken, heeft de Commissie zich tot doel gesteld om de administratieve druk op bedrijven tegen het einde van haar mandaat in 2029 met minstens een kwart verminderen. Na initiatieven rond onder meer duurzaamheid, defensie en kmo’s kwam woensdag de digitale wetgeving aan de beurt.

De lidstaten en het Europees Parlement moeten nog instemmen met het nieuwe pakket met vereenvoudigingsmaatregelen, het zevende intussen. De Commissie schat dat de goedkeuring van het digitale pakket tegen 2029 5 miljard euro aan administratieve kosten kan besparen.

Partner Expertise