X ontsnapt aan Europese verplichtingen als ‘poortwachter’
De socialenetwerksite X wordt dan toch niet gelabeld als ‘poortwachter’ (gatekeeper) op de Europese markt van digitale platforms. Dat heeft de Europese Commissie deze week bekendgemaakt.
De Europese digitalemarktenwet Digital Markets Act (DMA) is bedoeld om eerlijke concurrentie te garanderen op digitale platforms. Omdat de markt gedomineerd wordt door enkele grote spelers, gelden voor deze poortwachters extra verplichtingen. Zo moeten de basisfuncties van hun berichtendiensten interoperabel zijn en moeten overnames en fusies altijd vooraf aangemeld worden.
De Europese Commissie had de socialenetwerksite X (het voormalige Twitter) als poortwachter willen aanmerken, maar na een grondig marktonderzoek heeft ze nu beslist dat toch niet te doen. Het onderzoek toonde namelijk aan dat X geen belangrijke schakel is voor professionele gebruikers om hun eindgebruikers te bereiken. Het was X zelf dat vijf maanden geleden protest aangetekend had tegen het voornemen van de Commissie en om een onderzoek had gevraagd.
Misleidend blauwe vinkje
X beantwoordt nochtans aan de kwantitatieve voorwaarden van een poortwachter: het bedrijf telt in Europa meer dan 45 miljoen actieve gebruikers per maand en minstens 10.000 zakelijke gebruikers, en draait een omzet die over drie boekjaren meer dan 7,5 miljard euro bedraagt. Tot nu heeft de Commissie zeven poortwachters aangeduid: Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance (TikTok), Meta (Instagram, WhatsApp, Facebook), Microsoft en Booking.
X valt wel nog onder de scope van de digitaledienstenwet (Digital Services Act, DSA), die particulieren en bedrijven een veiliger online omgeving moet bieden. Daar kwam de Commissie al tot de bevinding dat het bedrijf zijn gebruikers ‘misleidt’ met het blauwe vinkje dat moet garanderen dat accounts geverifieerd zijn. Het bedrijf van Elon Musk riskeert daarvoor zware boetes.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier