Europese Commissie wil eengemaakte elektronische tolheffing
Het verkeer vlotter laten verlopen en de files reduceren. Dat wil de Europese Commissie bereiken met de invoering van een Europese elektronische tolheffingsdienst (EETS), die alle bestaande systemen op elkaar afstemt. De Belgische transportsector reageert tevreden.
Het verkeer vlotter laten verlopen en de files reduceren. Dat wil de Europese Commissie bereiken met de invoering van een Europese elektronische tolheffingsdienst (EETS), die alle bestaande systemen op elkaar afstemt. De Belgische transportsector reageert tevreden.
Binnen de EU zijn er verschillende nationale en lokale tolheffingssystemen die niet interoperabel zijn. “Voor een traject van Portugal naar Denemarken moeten meer dan vijf apparaten op het dashboard worden gemonteerd, waarvoor telkens een specifiek contract met een bepaalde wegbeheerder moet worden gesloten”, legt de Europese Commissie uit. “Dit leidt voor de vervoerder tot tijdrovend papierwerk en dure administratie voor de koppeling van de trajectgegevens en de verwerking van facturen, contracten en betaalopdracht.”
De Commissie legde de noodzakelijke technische specificaties en eisen vast voor de lancering van EETS. Weggebruikers zullen voortaan maar over één contract met een EETS-aanbieder moeten beschikken om in de hele EU tol te kunnen betalen.
Febetra, de federatie van Belgische transporteurs, reageert tevreden. “Wij pleiten al langer voor één systeem, met één factuur”, zegt woordvoerster Isabelle De Maegt. “Dit gaat alvast onze richting uit. We wachten af hoe het concreet uitgewerkt wordt.” In België bestaat er momenteel geen elektronische tolheffing, maar wordt het wel overwogen.
EETS is binnen drie jaar beschikbaar voor voertuigen van meer dan 3,5 ton, binnen vijf jaar kunnen alle voertuigen er gebruik van maken.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier