EyeSee-etalagepop begluurt klanten met camera’s
Het Italiaanse Almax wekt de etalagepop tot leven: de EyeSee-pop houdt aan de hand van cameraatjes en gezichtsherkenningssoftware het winkelgedrag van klanten bij, en speelt die informatie door naar de winkelhouders.
Het Italiaanse Almax wekt de etalagepop tot leven: de EyeSee-pop houdt aan de hand van cameraatjes en gezichtsherkenningssoftware het winkelgedrag van klanten bij, en speelt die informatie door naar de winkelhouders.
In de digitale wereld kunnen retailers het virtuele koopgedrag van hun klanten – van wie ze vaak ook persoonlijke gegevens kunnen achterhalen – heel nauwgezet volgen, waardoor ze producten op maat kunnen gaan aanbieden. Aan de hand van de EyeSee-paspop wil Almax dit nu ook mogelijk maken voor fysieke winkels.
Deze etalagepop is uitgerust met twee kleine camera’s- die verborgen zitten achter de ogen van de pop -, en maakt gebruik van software die onder meer het geslacht, de leeftijd en het ras van de consumenten kan registreren, en die aangeeft hoeveel klanten er over de vloer komen, in welke afdelingen van de winkel zij het vaakst winkelen, en op welke tijdstippen ze vooral komen shoppen. De camerabeelden worden volgens Almax niet bewaard, om de privacy van de shoppers toch enigszins te vrijwaren. In de toekomst wil Almax de paspop ook van spraakherkenningssoftware voorzien, zodat ze de gesprekken van consumenten kan volgen.
Almax hanteert de technologie die ook door verschillende luchthavens gebruikt wordt om criminelen te identificeren. De EyeSee-pop heeft een pikant prijskaartje van 4000 euro. De glurende pop werd in 2010 voorgesteld, en wordt nu gebruikt door vijf modebedrijven, die echter niet bij naam genoemd worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier