Facebook breidt Messenger uit: van gezongen boodschappen tot hemden verwisselen
Facebook stelt zijn boodschappen- en chatdienst Messenger open voor apps die elders ontwikkeld worden. Het bedrijf wil dat Messenger veel ruimer gebruikt kan worden dan nu, bijvoorbeeld bij betwistingen met de telefoon- of de kabelmaatschappij.
Dat bleek tijdens de jaarlijkse ontwikkelingsdagen van Facebook, die ditmaal in San Francisco worden gehouden. Met 1,4 miljard Facebookgebruikers en 600 miljoen mensen die maandelijks van de berichtendienst Messenger gebruik maken, vindt CEO Mark Zuckerberg dat Messenger tot dusver een te beperkt gebruik kent. Voortaan zullen makers van apps hun apps aan Messenger kunnen koppelen en zal Facebook “niet langer alles zelf willen doen”. Er werden in San Francisco al 50 van dergelijke apps voorgesteld, die “de conversatie beter maken”. Daarbij een app. die een tekstboodschap in een (bekend) lied overzet. Via andere apps zal men makkelijk geluidsfragmenten, video’s, foto’s en e-cards kunnen sturen, en het weerbericht ontvangen.
Nazorg
Facebook wil vooral ook zakelijke transacties via Messenger mogelijk maken. Na aankopen moet “persoonlijke nazorg” mogelijk worden via Messenger, zoals de mogelijkheid om een hemd van de ene kleur in te wisselen voor een anders gekleurd hemd. Het systeem om met Messenger geld te sturen wordt uitgebreid. Men zal via Messenger kunnen nagaan waar een zending zich bevindt.
Facebook’s Messenger Business will let users to chat with companies, track shipments and more http://t.co/G8J8q6YRNE pic.twitter.com/j97Atz3jkN
— The Next Web (@TheNextWeb) March 25, 2015
Tot dusver heeft Facebook concrete afspraken met kledingzaken Zulily en Everlane, die hun klantendiensten openstellen voor Messenger, maar Zuckerberg wil veel breder gaan dan dat, en ook bijvoorbeeld vliegmaatschappijen en alle bedrijven (telefonie, kabel) die een drukke klantendienst hebben, bereikbaar te stellen voor Messenger, zonder dat er e-mail aan te pas komt.
Zuckerberg stelde verder de virtuele realiteit als een prioriteit van zijn bedrijf voor. Dat geldt voor games maar ook voor de nieuwsberichten die Facebook doorstuurt. Men richt zich op “sferische video’s”, die een 360 graden visie op de wereld bieden.
(RR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier