‘Facebook gaat zelf nieuwsinhoud aanbieden’

© REUTERS
Pieterjan Van Leemputten

Facebook praat momenteel met uitgevers om te kijken hoe hun artikels en video’s op de site kunnen gehost worden. Daarbij zou het sociale netwerk ook inkomsten van advertenties delen.

Bevestiging is er momenteel niet. Maar volgens The New York Times voert de site momenteel gesprekken met Buzzfeed, The New York Times, National Geographic en anderen. Enerzijds gaat het om het hosten van content, anderzijds om een deal voor de advertenties die bij een video of artikel staan.

Dat laatste is belangrijk als je weet dat Facebook tot nu toe nooit inkomsten deelde. De site levert zijn platform, van 1,4 miljard gebruikers intussen, om links op te delen waaruit de uitgeverijen zelf extra bezoekers halen. Maar het mag daarbij ook gezegd worden dat Facebook daar zelf veel baat bij heeft, net omdat veel gebruikers via de site op zoek gaan naar nieuws (of kattenvideo’s).

Facebook heeft wel al samengewerkt met media, om bepaalde content gericht naar gebruikers te sturen – bijvoorbeeld een artikel naar pakweg alleenstaande mannen die van zaalvoetbal houden. Als het inkomsten zou delen met mediapartners, volgt het het model van YouTube, dat populaire uploaders en professionele gebruikers laat delen in de opbrengst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content