Facebook haalt mogelijkheid om te adverteren op basis van etniciteit tijdelijk offline
Adverteerders zullen hun doelpubliek niet meer kunnen selecteren op basis van etniciteit. Na aanhoudende kritiek maakt Facebook de controversiële dienst onbeschikbaar, totdat het een oplossing gevonden heeft voor mogelijke discriminatie.
Facebookgebruikers met verschillende etnische achtergrond konden totnogtoe verschillende advertenties te zien krijgen. Vorig jaar al kwam Facebook daarvoor onder vuur te liggen toen onderzoekssite ProPublica ontdekte dat adverteerders kunnen kiezen bij welke bevolkingsgroepen ze niet willen adverteren. Ook in ons land kunnen op die manier geloofsgroepen als moslims en joden bij advertenties voor huurhuizen worden uitgesloten, testte De Morgen. Facebook liet toen weten het probleem serieus te nemen en het op te lossen via een algoritme dat discriminatie kan opsporen.
Loze beloftes
Ondanks alle beloftes van Facebook, bleef de mogelijkheid tot discriminatie echter bestaan. ProPublica liet maandag zien dat het nog steeds mogelijk is om advertenties voor huizen te plaatsen die bepaalde groepen, zoals Afro-Amerikanen, Aziaten of latino’s, nooit te zien krijgen. Dat die advertenties niet werden afgekeurd, was volgens Facebook ‘een technisch probleem’.
Intussen voerde ook de Congressional Black Caucus (CBC), een raciale politieke organisatie die enkel Afro-Amerikaanse leden telt, de druk op. Het stelde dat de praktijk in strijd zou zijn met de Amerikaanse wet en vroeg Facebook om een verklaring.
Woensdag antwoordde Sheryl Sandberg, de CCO van Facebook, daarop in een brief van twaalf pagina’s aan de voorzitter van de CBC. “Tot we kunnen verzekeren dat onze hulpmiddelen niet misbruikt worden, gaan we deze optie voor adverteerders afsluiten”, schreef ze.
Onderzoek
In de brief haalt Sandberg aan dat er ook “legitiem gebruik” bestaat van dit soort gerichte marketing, maar ze zegt er tegelijk bezorgd over te zijn dat sommige adverteerders de mogelijkheid misbruiken om te discrimineren in het adverteren van huizen, leningen of jobaanbiedingen.
Daarom gaat het techbedrijf onderzoeken hoe adverteerders deze tool in het verleden gebruikt hebben. Het zal daarbij ook controleren of advertenties voor andere minderheidsgroepen verborgen worden, zoals holebi’s, transgenders of mensen met lichamelijke afwijkingen. De resultaten daarvan zullen besproken worden met discriminatie-experten. Tot er een oplossing is gevonden, is het verbergen van advertenties voor mensen met een bepaalde etnische afkomst niet langer mogelijk, belooft Facebook nu.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier