Facebook herkent u behalve aan uw gezicht ook aan uw haar, kledij, lichaamsbouw of pose
Een experimenteel nieuw foto-algoritme van Facebook kan u niet alleen aan uw gezicht herkennen, maar ook aan uw haar, kledij, lichaamsbouw of pose. Dat schrijft New Scientist.
Met de gezichtsherkenningstechnologie van vandaag kunnen sociale netwerksites u al een tijdje op foto’s herkennen op basis van uw gelaat. Yann LeCun, die aan het hoofd staat van Facebooks artificial intelligence-afdeling, wilde echter bekijken of die technologie aangepast kan worden zodat mensen ook geïdentificeerd kunnen worden wanneer hun gezichten niet duidelijk in beeld zijn.
In Facebooks AI-laboratorium werd vervolgens een experimenteel algoritme ontwikkeld dat dit zou moeten kunnen, schrijft New Scientist. Wanneer gezichten minder goed zichtbaar zijn, kijkt dit algoritme naar andere unieke karakteristieken van de persoon op de foto: het haar, de kledij, de lichaamsbouw of de pose.
‘Mensen hebben karakteristieke trekken, ook als je hen alleen van de achterkant ziet. Je kan Mark Zuckerberg bijvoorbeeld heel gemakkelijk herkennen, omdat hij altijd een grijs t-shirt draagt’, zegt LeCun.
Of het algoritme werkt? Een researchteam van Facebook analyseerde onlangs alvast zo’n 40.000 publieke Flickr-foto’s. Op sommige van die beelden waren de gezichten van de mensen duidelijk in beeld, op andere foto’s niet. Ondanks die onduidelijke gezichten, werden de identiteiten van de gefotografeerden met een accuraatheid van 83 procent door Facebooks algoritme herkend, meent de sociale netwerksite, die de resultaten van dit onderzoekje eerder deze maand voorstelde op een conferentie in Boston.
Het is waarschijnlijk dat Facebook dit algoritme zal gebruiken voor zijn recente foto-app Moments. Die toepassing scrolt door de foto’s op je telefoon, rangschikt ze op evenement – een huwelijk, een vakantietrip… – en tagt de mensen die het herkent als je Facebook-vrienden. Volgens LeCun kan deze tool verder ook gebruikt worden om mensen in te lichten wanneer er een foto van hen, hoe obscuur ook, opduikt op het internet, schrijft New Scientist nog.
Maar er zijn wellicht ook negatieve implicaties: het gegeven dat zélfs iemand die niet in de lens kijkt, herkend kan worden op een foto, zal het privacydebat weer grondig aanwakkeren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier