Facebook ontkent (nog eens) dat het mensen afluistert

Leeg Facebook-profiel © .
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Luistert Facebook mee met uw gesprekken via uw smartphone? Het gerucht is zo hardnekkig dat de baas van Facebooks advertentiedepartement op Twitter probeert het te ontkrachten.

Het verhaal gaat al langer de ronde. Je praat met een collega over de lekkere aardbeientaart die hij dat weekend gebakken heeft en, toevallig, verschijnt er een uur later reclame voor aardbeientaart in je Facebook feed. Het gebeurt ondertussen zo vaak dat het al lang niet meer op toeval lijkt. Het lijkt, pakweg, alsof Facebook meeluistert.

Facebook heeft dat verhaal voorheen al ontkent, en een van de bazen van Facebooks advertentiedepartement doet het nu op Twitter nog eens.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“Ik beheer het advertentieproduct bij Facebook. Wij gebruiken je telefoon niet voor advertenties, en zullen dat ook nooit doen. Het is gewoon niet waar,” schrijft Rob Goldman, vice president van advertenties bij Facebook. Hij zegt er bij dat hetzelfde ook voor Instagram geldt.

Hardnekkig gerucht

De tweet komt er als antwoord op PJ Vogt, die de tech podcast Reply All volpraat en daarin het verhaal onderzocht, met de vraag aan luisteraars om hun eigen anekdotes door te sturen. Het is een soort toeval dat dan ook ontzettend vaak lijkt voor te komen. Van de redactie: hou een meeting over welke soort whisky je aan de winnaar van CIO of the Year wilt geven, zonder zelf iets op te zoeken, en kom terug aan je bureau om een advertentie voor whisky op je Facebook te vinden.

Volgens Facebook zelf zijn die toevalligheden het gevolg van een ‘frequentie-illusie’, een psychologisch fenomeen dat ervoor zorgt dat als we iets opmerken, we het opeens overal beginnen te zien. Het lijkt er alvast op dat de mechanismen waarmee Facebook advertenties bepaalt, ondertussen zo verfijnd zijn dat ze voor veel mensen de lijn met ‘eng’ overschrijden. Als iets te specifiek is, gaan we al snel aan spionage denken, zeker als het om een bedrijf gaat dat een groot deel van zijn gebruikersvertrouwen ondertussen kwijt is. Dat Facebook bijzonder vaag blijft over de data die het gebruikt en de algoritmes die het inzet voor advertenties, helpt alvast niet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content