Facebook test opgesplitste nieuwsfeed
Facebook heeft in zes landen een nieuwsoverzicht uitgetest waarin berichten van vrienden en die van zakelijke pagina’s gescheiden worden. Zo’n opsplitsing zou grote gevolgen hebben voor nieuwsmedia en voor bedrijven die via hun Facebook-pagina klanten willen bereiken.
Wordt je nieuwsoverzicht op Facebook opgesplitst in een persoonlijk en een zakelijk deel? Het sociale netwerk startte vorige week alvast een experiment in Slowakije, Servië, Sri Lanka, Bolivië, Guatemala en Cambodja. Daarbij komen de updates van vrienden samen met advertenties in één berichtenstroom terecht, terwijl de berichten van niet-gesponsorde pagina’s in een aparte feed verschijnen. Voor die laatste had dat meteen ingrijpende gevolgen. Het bereik van meerdere pagina’s daalde met twee derden, schreef de Slovaakse journalist Filip Struhárik op Medium.
Daarop reageerde Adam Mosseri, Facebooks hoofd van het nieuwsoverzicht, in een blogpost dat er nog geen plannen zijn om de opgesplitste nieuwsfeeds verder uit te rollen. Volgens Mosseri krijgt Facebook van haar gebruikers te horen dat ze gemakkelijker de berichten van familie en vrienden te zien willen krijgen. “We zullen zien wat onze gebruikers ervan vinden, vooraleer we beslissen om met deze test door te gaan”, klinkt het.
Critici wijzen erop dat Facebook dankzij de opgesplitste feed vooral meer advertentie-inkomsten wil binnenhalen. Bedrijven zouden hun berichten immers wel in de persoonlijke feed laten terechtkomen als ze ervoor betalen. “Dat is een verkeerde interpretatie, het is niet onze bedoeling om zakelijke pagina’s te laten betalen om berichten te verspreiden”, reageert Mosseri.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier