“Facebook waardevoller dan Apple en Google”
Volgens technologiebedrijf General Sentiment was Facebook het voorbije kwartaal ‘s werelds meest waardevolle merk voor nieuwsbedrijven en sociale media, gevolgd door Apple en Google.
Volgens researchbedrijf General Sentiment was Facebook het voorbije kwartaal ‘s werelds meest waardevolle merk voor nieuwsorganisaties en sociale media, gevolgd door Apple en Google.
Elk kwartaal publiceert General Sentiment de ‘Media Value’-ranglijst. Deze top 20 geeft de waarde weer van de vermeldingen die merken krijgen in het nieuws en op sociale media.
Facebook, dat het afgelopen derde kwartaal nieuw binnen kwam in deze lijst, staat meteen aan kop, terwijl het bedrijf rond Mark Zuckerberg in Interbrand’s meest recente top 100 van de sterkste globale brands pas 69ste staat. Hoe komt het dat het sociale netwerk Apple en Google verslaat, terwijl terwijl die bedrijven winstgevender zijn en al langer meedraaien? “Omdat ‘bad publicity’ niet bestaat. Alle nieuws is goed nieuws”, volgens Forbes. Privacy-perikelen én ondermaatse beursprestaties maken Facebook blijkbaar alleen maar een belangwekkender merk.
Hetzelfde geldt voor Apple, dat in het voorbije kwartaal Google van de tweede plek verdrong met ‘negatief’ nieuws: meer bepaald de commotie rond de desastreuze eigen Kaarten-app in iOS 6. Voorts is Apple de kampioen in buzz creëren en geruchten rond nieuwe hardware verspreiden en/of in de hand werken. Ook de introductie van de iPhone 5 maakte Apple ‘waardevoller’ in kwartaal drie van 2012.
Google behaalde in september een stockrecord en staat mede daardoor op nummer drie in de lijst van General Sentiment.
In totaal zijn 11 merken uit de top 20 technologiebedrijven. Ook Samsung, Microsoft, Amazon, HP en Yahoo behoren tot de tien waardevolste brands.
Het ‘Media Value’ rapport van General Sentiment is als PDF beschikbaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier