Facebook wil gebruikers producten laten kopen binnenin hun nieuwsfeed
Facebook is in de VS een functie aan het testen die gebruikers in staat stelt met één muisknop een product te kopen op het sociale netwerk, zonder dat ze worden omgeleid naar een andere site.
Facebook heeft te kennen gegeven dat het een ‘koop-knop’ aan het testen is in de VS. De werking: ziet u in uw nieuwsfeed een advertentie of een post met daarin een product dat u interesseert, dan kunt u dit product met één druk op die knop kopen, zonder dat u hiervoor de sociale netwerksite hoeft te verlaten. De functie zou zowel op computers als op mobiele apparaten werken.
Gartner: “Facebook wil webshops vuur aan de schenen leggen”
Uw bankkaartgegevens zouden opgeslagen kunnen worden op de Facebook-servers, zodat het aankoopproces nog sneller kan gaan – zonder al te veel geklooi met cijfertjes. De sociale netwerksite belooft ook uw creditcardgegevens veilig te verwerken.
Het gaat nog om een kleinschalige test, met slechts een beperkt aantal gebruikers en producten. Maar volgens Gartner-analist Brian Blau is dit “een opstap van Facebook naar een ambitieus plan dat de grote webwinkels het vuur aan de schenen moet leggen”.
Twitter koopt CardSpring
Overigens heeft ook Twitter een nieuwe stap gezet in de e-commerce, waar het overigens al langer mee experimenteert in samenwerking met bijvoorbeeld Starbucks en Amazon. De microblogsite heeft zonet de start-up CardSpring opgekocht. Die helpt ontwikkelaars bij het schrijven van applicaties die kredietkaardbetalingen accepteren, en moet aankopen via Twitter makkelijker maken – wellicht door uw creditcard aan uw account te koppelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier