Forrester: ‘Apple iPad blijft op kop’
Forrester voorspelt een verdubbeling van de tabletverkoop in Verenigde Staten, met de Apple iPad nog tot 2012 marktleider.
Forrester voorspelt een verdubbeling van de tabletverkoop in Verenigde Staten, met de Apple iPad nog tot 2012 marktleider.
Aan de vooravond van de Consumer Electronics Show (CES) in La Vegas heeft het marktstudiebureau Forrester Research zijn tabletverkoopscijfers voor de VS herzien tot 10,3 miljoen stuks in 2010. Oorspronkelijk dacht het bedrijf dat er vorig jaar zowat 3,5 miljoen tablets zouden worden verkocht, maar “we waren te voorzichtig in onze voorspelling”, klinkt het bijzonder droogjes.
Op basis van de gesprekken voorafgaand aan de CES 2011 verwacht Forrester Research dat de verkoop in de VS zal meer dan verdubbelen, tot 24,1 miljoen tablets in 2012. Ongeacht de nakende concurrenten ziet Forrester Research Apple nog het grootste deel van de tabletmarkt voor zijn rekening nemen tot eind 2012. In 2015 zouden er zo’n 82 miljoen tablet-gebruikers in de VS zijn, of ongeveer één derde van de online consumenten, in een markt waar Forrester Research ruimte ziet voor verscheidene spelers.
Forrester Research meent overigens dat de vervangingscyclus van tablets door consumenten veeleer met de snelheid van ‘lifestyletoestellen’ (zoals mp3-spelers) zal verlopen, dan deze van “veeleer nutstoestellen als een pc.” Zo voorspelt het bedrijf dat heel wat kopers van de eerste iPad ook de verwachte nieuwkomer zullen aanschaffen, waarna “die ‘eerste generatie’ iPads worden doorgegeven tot vermaak van de kinderen achter in de wagen.” Wie verrast is, of zelfs wat verontwaardigd, over de snelheid waarmee Apple nieuwe tablets uitbrengt gaat blijkbaar geheel voorbij aan het feit dat de iPad veeleer thuishoort in de rij van iPhone en iPod, en niet zozeer van computers.
Een andere ontwikkeling is afkomstig uit het onderwijs, met heel wat scholen in de VS die experimenteren met iPads. Als voordelen ziet men de beschikbaarheid van apps (meer interactiviteit met de kinderen/studenten) en de mogelijkheid om te besparen op gedrukte schoolboeken. Daarnaast zijn er ook de compacte vormgeving het lichte gewicht (tegen zware schoolboeken), evenals het behoud van een normale klassituatie (leerkracht en leerling behouden het oogcontact en het kind zit niet weggestopt achter een beeldscherm).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier