‘Gartner geeft eigen klanten betere beoordeling’
NetScout spant een rechtszaak aan tegen Gartner. Het consultancybureau is volgens eerstgenoemde positiever voor bedrijven er die betalende diensten afnemen.
NetScout spant een rechtszaak aan tegen Gartner. Het consultancybureau is volgens eerstgenoemde positiever voor bedrijven er die betalende diensten afnemen.
Het gaat om Gartner’s Magic Quadrant, dat is de marktanalyse die het bedrijf voor verschillende IT-segmenten uitvoert. Daarin worden leiders, uitdagers, visionairen en nichespelers opgelijst met hun sterke en minder sterke punten.
Maar NetScout is het er niet mee eens dat het door Gartner wordt omschreven als een speler die achterligt op de concurrentie en zijn productlijnen niet kan uitbreiden. Het wijst onder meer op zijn marktaandeel van 40 procent en een jaarlijkse groei van 15 procent. Het vreest door de beoordeling contracten mis te lopen.
Dat bedrijven het oneens zijn met negatieve analyses is niet zo verwonderlijk. Maar NetScout beweert in zijn klacht ook dat bedrijven die betalende diensten van Gartner afnemen een betere beoordeling krijgen. Bovendien zijn de opstellers van het Magic Quadrant dezelfde analisten als zij die advies geven aan die klanten.
Gartner zelf reageert beperkt. Tegenover Cmswire.com zegt het dat het niet ingaat op de waarde van andere organisaties maar dat het onderzoek onafhankelijk en zonder beïnvloeding gebeurt op basis van feiten en interacties met 12.400 klanten. Automatiseringsgids merkt daarbij op dat het niet de eerste keer is dat Gartner’s magisch vierkant wordt aangeklaagd. Die klacht werd destijds verworpen omdat het onderzoeksbureau vrij is om zijn voorkeuren te kiezen. Maar deze keer komt daar de bewering bij dat het eigen klanten bevoordeelt. Hoewel het moelijk is om dat te staven, doet dat de zaak wel zwaarder doorwegen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier