Gebrek aan gebruiksvriendelijkheid van Belgische e-gov stoot af
De uitdagingen bij uitstek voor Belgische overheden op het vlak van e-government zijn de gebruiksvriendelijkheid en de communicatie. Dat is de conclusie van het halfjaarlijkse onderzoek van studiebureau Insites, ‘Belgian Internet Mapping’. Belgische surfers vinden e-gov nog al te ingewikkeld, waardoor de interesse verwatert.
In 2004 was 77 procent van de Belgische internauten vragende partij voor een uitgebreider e-gov-aanbod. Vandaag is dat aandeel gedaald tot 56 procent. Dat ligt niet aan het feit dat het aanbod voldoende zou zijn, maar dat Belgen hun interesse verliezen in e-gov. 75 procent van de surfers bezocht een e-gov-site in het voorbije jaar. Dat is 7 procent minder dan 2 jaar terug. De oorzaak is vooral een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid van en communicatie rond nieuwe e-gov-toepassingen, zo blijkt.”We zitten momenteel in een negatieve spiraal. Ook al heeft de overheid sterk geïnvesteerd in it met het oog op een betere werking, de focus lag nog al te vaak intern. De individuele burger merkt nog nauwelijks het verschil,” klinkt de analyse van Christophe Vergult van InSites Consulting.Het studiebureau ziet drie grote groepen in de e-gov-gebruikers. 11 procent zijn ‘non-believers’: zij hebben de laagste affiniteit met de overheid en vormen daarom een moeilijk te bereiken doelgroep voor e-gov-toepassingen. Aan het andere uiterste zitten de ‘e-government-lovers’, die een derde van de internauten uitmaken (32 procent). Zij hechten veel belang aan een uitgebreid aanbod van overheidinformatie en transacties via het internet. Ze vinden ook zonder problemen hun weg in het e-gov-aanbod.De laatste groep is de grootste, de ‘slow adopters’. Zij vragen wel meer online dienstverlening, maar de ingewikkelde structuur van e-gov-toepassingen zijn een te hoge drempel. “Verontrustend is dat de groep van de ‘e-gov-lovers’ de voorbije twee jaar kromp ten voordele van de ‘slow adopters’. Vooral deze groep kan op korte termijn overhaald worden om vaker een beroep te doen op het internet, als de overheid inspanningen levert op vlak van communicatie en gebruiksvriendelijkheid,” aldus nog Vergult.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier