‘Geen betere schoolresultaten door tablets in de klas’
De leerlingen die hun rekeningoefeningen voortaan op een tablet maken, behalen daardoor geen betere resultaten. Dat blijkt uit een onderzoek waar De Standaard en Het Nieuwsblad over berichten.
Stef Van Gorp, laatstejaarsstudent aan de Thomas More-hogeschool in Mechelen, onderzocht in zestien scholen de resultaten van kinderen uit het derde leerjaar die met tablets werken in de klas.
Grotere foutenlast op tablets Van Gorp stelt dat 72 procent van de leerlingen gemiddeld zes rekenfouten maakt op een tablet, tegenover één fout op papier. Bovendien doen de kinderen zo’n 41 seconden langer over het oplossen van een oefening op een tablet dan over een oefening op papier.
Omdat tablets eerder als speelgoed aanzien worden, nemen leerlingen de digitale oefeningen minder serieus, stelt Van Gorp. Anderzijds kan de grotere foutenlast volgens hem ook te maken hebben met het feit dat de kinderen nog moeten wennen aan de bediening van een tablet.
‘Tablet mag niet enige werkvorm zijn’ Moet de tablet uit de klas geweerd worden omdat de resultaten tegenvallen? Voor Stef Van Gorp niet, maar hij vindt wel dat het niet de enige werkvorm mag zijn.’ Ook de scholen die al tablets gebruiken in de klas, willen daar niet mee ophouden. Aan het Sint-Jozefinstituut in Hamme wil men het tabletbestand zelfs nog verder gaan uitbreiden.
Meeste scholen verkiezen iPad boven Android Uit het onderzoek blijkt nog dat de meeste scholen (71 procent) de iPad verkiezen, omwille van het gebruiksgemak. De scholen die met Android werken, doen dit vooral vanwege de voordeligere prijs.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier