Geen koffie, geen spam
Een op de drie is bereid om zijn ochtendlijke koffie op te geven, als hij daardoor geen spam meer in zijn mailbox zou krijgen.
Een op de drie is bereid om zijn ochtendlijke koffie op te geven, als hij daardoor geen spam meer in zijn mailbox zou krijgen.
En net geen 43 procent is bereid om zijn middagsnack of chocoladereep in te leveren in ruil voor het stoppen van de onophoudelijke stroom aan spamberichten. Dat is een van de opmerkelijke conclusies uit een onderzoek met al even opmerkelijke vragen van softwarebedrijf SPAMfighter. Op zich zit er – zoals in zoveel onderzoeken – helemaal geen wetenschappelijke waarde in deze conclusie, maar het toont in ieder geval wél aan dat de irritatie over spammails bijzonder groot is.
Overigens zorgt spam ook voor flink wat woede. De helft van de ondervraagden geeft aan zich woedend te voelen wanneer er weer maar eens een spambericht passeert. Bijna 56 procent voelt zich daarbij gefrustreerd en 11,7 procent zegt door spam minder productief te zijn. Dat kan wel kloppen, aangezien meer dan een kwart van de ondervraagden blijkbaar elke dag vijf tot tien minuten verspeelt aan het manueel wissen van spammails.
Het onderzoek brengt nog enkele ontnuchterende vaststellingen naar voor. Zo gaf een indrukwekkende 69 procent van de ondervraagden toe al ooit een spammail te hebben geopend, al dan niet per ongeluk. Gelukkig zegt vervolgens 46 procent dat nadien nooit meer te hebben gedaan. Net geen 33 procent zegt echter nog steeds gemiddeld één keer per maand een spammail te openen. Of dat dan om een aanbieding voor Viagrapillen, dan wel kredietaanbiedingen of dieetproducten gaat, werd dan weer niet gevraagd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier