Geens wil games met gokonderdelen verbieden
Minister van Justitie Koen Geens wil een verbod op betalende loot boxes in games waarvan de inhoud onduidelijk is. Hij ziet het als gokken en dat is schadelijk voor jonge spelers.
Geens deed zijn uitspraken aan VTM Nieuws naar aanleiding van het spel Star Wars Battlefront 2. Dat spel kreeg bakken kritiek van spelers omdat het vrijspelen van populaire personages opmerkelijk veel tijd vraagt. Dat kan echter omzeild worden door te betalen voor zogenaamde loot crates. Virtuele dozen met spelitems.
Maar het is niet altijd duidelijk wat er in die dozen zit. Het is dus in zekere zin geld uitgeven om te gokken dat je iets wint. Electronic Arts, de maker van het spel, kreeg de afgelopen week al bijzonder veel kritiek om de aanpak. Vooral omdat spelers betalen voor het spel, maar nadien quasi verplicht zijn om nog flink wat bij te betalen om verschillende populaire personages in het spel te kunnen spelen.
Geens wil die sluwe verkoopmethode van geld uitgeven zonder goed te weten wat je er voor in de plaats krijgt verbieden. Vooral omdat ook kinderen het spel spelen. “Als je gamen en gokken op die leeftijd gaat vermengen dan is dat bijzonder gevaarlijk voor de geestelijke gezondheid van het kind” zegt de minister aan VTM.
De minister vraagt wel geduld voor het verbod. Zo moet dit op Europees niveau worden aangepakt om dergelijke spelmechanismen te verbieden.
Niet nieuw, wel sluwer
Op zich zijn loot crates of lootboxes niet nieuw. Maar de aanpak, of beter gezegd het mechanisme om er munt uit te slaan, wordt vandaag actiever gebruikt. Veel games belonen spelers met virtuele items zodra ze een spel winnen of een bepaald punt bereiken. Zo kan je in een spel als Overwatch lootboxes krijgen en optioneel bijbetalen voor extra boxes, maar die bevatten vooral outfits of animaties van personages. Hier zijn het dus eerder cosmetische extra’s die het spelverloop niet beïnvloeden.
Het wordt een pak gevoeliger wanneer meerdere spelpersonages vergrendeld zitten in zo’n virtuele dozen, zoals bij Battlefront 2. Zeker wanneer je niet weet of je er drie of dertig moet kopen om ze te verkrijgen. Electronic Arts, dat Star Wars Battlefront 2 uitgeeft, heeft sinds vorige week wel de mogelijkheid om via kleine betalingen in het spel items te kopen uitgeschakeld nadat het bakken kritiek kreeg van spelers.
Pay2win
Een andere techniek is wanneer je kan bijbetalen voor spelitems die je een voordeel geven in het spel (bijvoorbeeld een krachtiger wapen). Op dat moment stimuleer je spelers om geld uit te geven om het spel te kunnen winnen, dit is het pay2win principe dat onder meer het spel Destiny hanteert.
Tegelijk is het niet abnormaal dat een populair spel na een jaar een uitbreiding krijgt met extra levels of personages waarvoor je betaalt, denk maar aan de Age of Empires-reeks. Maar de lijn wordt bij sommige games wel erg dun wanneer je vanaf dag 1 geld moet uitgeven om ten volle van een spel te genieten waar je net al voor betaalde.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier