Gent heeft voor derde jaar op rij beste website

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Gent heeft van de 308 Vlaamse en 19 Brusselse gemeenten voor het derde jaar op rij de beste website. Sint-Niklaas staat dit jaar tweede en Meeuwen-Gruitrode derde.

Gent heeft van de 308 Vlaamse en 19 Brusselse gemeenten voor het derde jaar op rij de beste website. Sint-Niklaas staat dit jaar tweede en Meeuwen-Gruitrode derde.

Dat blijkt uit onderzoek door de Leuvense spin-off Indigov. Die onderzocht voor het achtste jaar op rij de gemeentelijke sites op de criteria interactiviteit, kwaliteit van het informatieaanbod en de elektronische diensten, democratische mogelijkheden van de site en gebruiksvriendelijkheid.

De sites hebben volgens Indigov in 2009 globaal genomen een kleine stap vooruit gezet, maar een grote groep blijft achterop hinken. Van 54,9 procent van de sites is het niveau immers niet of net voldoende. De situatie van 22,3 procent wordt als ‘dramatisch’ geëvalueerd. Twee Vlaamse gemeenten hebben overigens nog steeds helemaal geen webstek. De vraag dringt zich volgens de onderzoekers stilaan op of de hogere overheden geen dwingende normen moeten opleggen voor gemeentelijke websites want teveel Vlamingen – vooral in kleinere gemeenten en in Brussel – blijven “in de digitale kou” staan.

Het zijn vooral de grote steden met meer dan 50.000 inwoners die goede sites aanbieden. 8 van de 13 Vlaamse centrumsteden staan in de top-25. De verschillen tussen de sites van grote en kleine gemeenten worden evenwel langzaam kleiner. De achterblijvende websites blijven zich echter nog steeds situeren in een 50-tal kleine gemeenten en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Kleine gemeenten als Herent (in 2009 van 292 naar 26) en Kasterlee (van 258 naar 28) bewijzen echter dat het roer volledig kan worden omgegooid. De top-10 telt met Meeuwen-Gruitrode, Zwijndrecht en Beerse 3 kleine gemeenten.

Indigov pleit vooral voor een verbetering van de elektronische dienstverlening. In 2008 was een lichte vooruitgang merkbaar, maar in 2009 bleef men andermaal ter plaatse trappelen. De sites blijven vooral informatiekanalen, maar zijn geen echte interactieplatforms. “Het kan niet zijn dat in een tijdperk waarin we onze belastingen elektronisch ingeven en via het internet reizen boeken en ons geld beheren we nog steeds naar het gemeenteloket moeten voor de meest simpele aanvragen”, aldus Jo Steyaert van Indigov. Hij pleit ervoor dat de hogere overheid het voortouw zou nemen voor een gezamenlijke aanpak.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content