Google beloont kopiëren

De hoofdredacteur van de technologiewebsite ZDnet.be/nl is gestopt. “Gedaan met de dominantie van de doorklik,” schrijft hij op zijn blog. Hij gaat aan de slag in de zorgsector. Van een carrièrewending gesproken…

De hoofdredacteur van de technologiewebsite ZDnet.be/nl is gestopt. “Gedaan met de dominantie van de doorklik,” schrijft hij op zijn blog. Hij gaat aan de slag in de zorgsector. Van een carrièrewending gesproken…

Klikken, pagina-ctr’s, pagina-rpm’s en cpc’s zijn voor de online journalistiek belangrijker dan relevante inhoud, doordachte analyses of originaliteit. De Persgroep heeft dit goed begrepen. Het Belgische model met een aparte, gezamenlijke internetredactie voor alle krantentitels van de groep, past het Vlaamse mediabedrijf per 1 maart ook in Nederland toe. Die samenvoeging en verhuizing van de internetredacties holt de macht van de hoofdredacties uit en omzeilt het redactiestatuur, iets wat de Belgische kranten trouwens niet eens kennen.

Als je de internetversies van de Belgische kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen vergelijkt met hun papieren versies, krijg je ongeveer een idee wat nu ook de Nederlandse kranten AD, Parool, Trouw en Volkskrant te wachten staat. Die internetversies nemen klakkeloos berichten over van pr-bureaus en nieuwsagentschappen, vertalen originele verhalen van buitenlandse sites en presenteren die dan als eigen inhoud, kopiëren originele verhalen van lokale websites zonder enige bronvermelding etc. Het moet allemaal snel en zo goedkoop mogelijk en het enige wat telt zijn klikken, views en advertentie-inkomsten. Met journalistiek heeft het allemaal steeds minder te maken. Koppen en inleiding zijn belangrijk, inhoud minder, want die staat vol typ- en taalfouten.

De Persgroep heeft goed begrepen hoe je nog een beetje geld kunt verdienen met inhoud op het internet. Het snapt dat de doorklik van levensbelang is. Het weet dat Google bepaalt hoeveel je met een online verhaal verdient. Hoewel Google beweert dat het originele inhoud beloont, kopieergedrag bestraft en manipulatie van de “organische” zoekresultaten bestrijdt, blijkt in de praktijk vaak het tegendeel. Probeer bijvoorbeeld maar eens te Googlen op een test of review van een product. Alle verkoopssites beweren ook reviews te hebben, waardoor de echte productreviews vaak naar de derde of vierde pagina van het zoekresultaat worden verdrongen.

Hoewel Bing recent een beetje terrein won op Google, presteert Microsofts zoekmachine niet beter. Integendeel. Onlangs bleek dat Bing zelfs zoekresultaten van Google kopieert!

Kopieergedrag loont, met dank aan Google. Nog een voorbeeldje. Concurrent Snooth kopieerde jarenlang de door 35.000 vrijwillige gebruikers geschreven wijnproefnotities van de populaire Amerikaanse wijnwebsite Cellartracker en presenteerde die als eigen inhoud. Google beloonde dit kopieergedrag. Snooth verscheen vaak hoger dan Cellartracker in de zogenaamd organische zoekresultaten. Zo zijn er talloze voorbeelden. Goed scoren in Google is van levensbelang wil je op het internet overleven. Maar het maakt van journalisten en bloggers noodgedwongen dieven, die in slecht geschreven slogantaal vooral geweld, naakt, bijgeloof en misdaad als eigen nieuws presenteren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content