Google en Sony binden de strijd aan met Microsoft

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Sony gaat Google helpen om het marktaandeel van Chrome de hoogte in te jagen. De Japanse elektronicagigant zal de browser voortaan installeren op Vaio-laptops voor de Amerikaanse markt.

Sony gaat Google helpen om het marktaandeel van Chrome de hoogte in te jagen. De Japanse elektronicagigant zal de browser voortaan installeren op Vaio-laptops voor de Amerikaanse markt.

De deal met Sony lijkt een goede zaak voor Google, dat er maar niet in slaagt om zijn browser bij het grote publiek te krijgen. Chrome werd een jaar geleden gelanceerd, maar kan tot op heden niet meer dan drie procent marktaandeel optekenen.

Nochtans is de browser een belangrijk wapen in de strijd met Microsoft, al was het maar omdat Chrome in de komende maanden moet uitgroeien tot een volwaardig besturingssysteem voor laptops en netbooks (Chrome OS). Mountain View wil immers ook de concurrentie met Windows aangaan.

Google laat weten dat het ook gesprekken voert met andere pc-leveranciers, en dat het nog andere wegen zoekt om het marktaandeel van Chrome te vergroten. “De respons op de browser is zeer positief. We blijven dan ook bekijken hoe we meer mensen kunnen overtuigen”, verklaart het bedrijf aan [Internetnews.com].

Sony is eigenlijk al in mei begonnen met de voorinstallatie van Chrome op de Vaio-laptops. Toen ging het nog om een test, maar beide bedrijven zijn nu overeengekomen dat ze het project gewoon voortzetten, zij het voorlopig enkel in Noord-Amerika.

Pc-bouwer Asus denkt er dan weer aan om, voor de Europese markt, naast Internet Explorer ook Chrome te installeren. Die strategie past in het kader van de antitrustzaak van de Europese Commissie tegen Microsoft, waarbij pc-bouwers ook andere browsers moeten kunnen meeleveren bij Windows 7.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content