Google gaat enkel bekeken advertenties aanrekenen
Google is het eerste online advertentienetwerk dat pas aan zijn klanten gaat factureren als hun advertenties minstens voor 50 procent werden bekeken gedurende 1 seconde.
Volgens schattingen wordt de helft van alle advertenties op internet nooit bekeken, vaak omdat ze zich op plaatsen bevinden die gebruikers niet bezoeken. Mede daardoor wordt slechts één vijfde van alle reclamebudgetten online uitgegeven. Google wil dit veranderen, met een tamelijk radicale nieuwe maatregel die marketeers moet overhalen meer geld te spenderen op het web.
Die maatregel, van toepassing op ruim 2 miljoen sites die gebruimaken van Google Ads, houdt in dat Google pas aan de klant factureert vanaf het moment dat een advertentie voor de helft wordt bekeken, en dit gedurende één seconde. “Waarom zou een marketeer betalen voor een advertentie die geen mens gezien heeft?”, aldus verantwoordelijke Neal Mohan van Google tegenover de Financial Times.
De zoekgigant heeft een speciale technologie ontwikkeld waarmee het kan meten of en welk gedeelte van de advertentie bezichtigd werd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier