Google koopt Zagat
Zagat, gekend voor zijn ‘ratings’ van restaurants en shoppingtips, …
Zagat, gekend voor zijn ‘ratings’ van restaurants en shoppingtips, werd door Google overgenomen.
Google meldt op zijn blog dat het Zagat heeft overgenomen. Zagat, gestart in 1979, heeft zich een stevige reputatie opgebouwd in het beoordelen van restaurants, hotels, bars en plekken voor ontspanning. De informatie werd onder meer in handige gidsen in zakformaat gepubliceerd. Voor het verzamelen wordt een beroep gedaan op gewone bezoekers, die hun opinies naar Zagat doorsturen. Op die wijze is het een vroeg voorbeeld van ‘user generated content’, merkt Google op. Voor Google moet “Zagat de hoeksteen van onze lokaal informatieaanbod worden”, klinkt het.
In eerste reacties wordt deze overname gezien als een bijkomend bewijs dat Google mikt op elementen als eigen inhoud (‘content’), aandacht voor lokale informatie (met bijhorende zoekdiensten en reclame/voordelige aanbiedingen) en mobiele informatieverspreiding (via smartphones). Voorts biedt Zagat aan Google een mechanisme voor het houden van ‘surveys’ en het doorgeven van beoordelingen (‘ratings’).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier