Google mag merken altijd vermelden
Merkhouders kunnen niet verhinderen dat Google hun naam als trefwoord gebruikt bij reclameadvertenties, maar ze kunnen de internetgigant wel verantwoordelijk stellen als de inhoud van de reclameboodschap hen schade berokkent, concludeert de advocaat-generaal bij het Europees Hof van Justitie.
Merkhouders kunnen niet verhinderen dat Google hun naam als trefwoord gebruikt bij reclameadvertenties, maar ze kunnen de internetgigant wel verantwoordelijk stellen als de inhoud van de reclameboodschap hen schade berokkent, concludeert de advocaat-generaal bij het Europees Hof van Justitie.
“Google brengt merkhouders geen schade toe door adverteerders in AdWords trefwoorden te laten selecteren die met een merk overeenkomen”, oordeelde advocaat-generaal Poiares Maduro dinsdag. Het bedrijf pleegt evenmin inbreuk op het merkenrecht door adverteerders via zijn zoeksysteem namaakproducten bij de consument te laten aanprijzen”, aldus Maduro.
Het advies van de advocaat-generaal is niet bindend, maar wordt meestal gevolgd door de rechters in Luxemburg. Verscheidene merkhouders, onder wie Louis Vuitton, stapten in Frankrijk naar de rechter om het reclamesysteem AdWords aan te vechten. Het Franse gerecht legde de zaak daarop voor aan het Europese Hof van Justitie.
AdWords is een betalende dienst. Adverteerders kopen ‘trefwoorden’ waarop een gebruiker van Google kan zoeken. Als een surfer het trefwoord intikt, verschijnt de reclame van de adverteerder naast de resultaten van de opzoeking. De indieners van de klacht vechten het gebruik van hun merken (als trefwoord) aan omdat er vaak namaakproducten achter schuil gaan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier