Google stort zich op de gepersonaliseerde domeinnaam

© Domainnames
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Google doet een poging om merkgerelateerde topdomeinnamen te doen doorbreken.

De regulator voor internetadressen ICANN paste in 2012 al zijn regels aan om meer topleveldomeinnamen toe te laten. Waar domeinnamen nu meestal beperkt blijven tot .com, .be of .org, zette ICANN de deur open voor gepersonaliseerde domeinen. Gedurende vier maanden, begin 2012, konden bedrijven en organisaties hun applicatie indienen. Onder de aanvragen voor nieuwe domeinnamen die werden goedgekeurd zitten onder meer .kindle, .apple, .ibm, .canon en .samsung. Ook merken als Nike en McDonalds hebben hun eigen domeinnaam gekregen.

De eerste die daar nu echt iets mee doet, is, hoe kan het ook anders, Google. De internetgigant heeft met een blogje het domein .google officieel in gebruik genomen. De site blog.google brengt negentien andere Google blogs samen. Verwacht wordt dat Google de trein van topleveldomeinen terug op gang zal trekken. Voor de marketeers die vier jaar geleden op de kar sprongen, is de liefde voor de domeinnaam ondertussen namelijk wat bekoeld. Gebruikers komen op sites terecht via sociale media en zoekmachines, niet zozeer door een url in de adresbalk te tikken. Bedrijven als BNP Paribas Fortis en Canon gebruiken de domeinnamen al wel als adres voor hun wereldwijde activiteiten.

Het kostenplaatje maakt het er ook niet makkelijker op. Google kan de aanvraagpremie van 185.000 dollar, en jaarlijkse werkingskost van 300.000 dollar zonder veel problemen betalen, kleinere bedrijven kunnen dat niet. De meest lucratieve handeltjes die tot nu toe met de nieuwe domeinnamen werden opgezet, komen van bedrijven die domeinnamen als .web, .shop en .xyz aankochten. Zij kunnen nu url’s in dat domein verhuren aan anderen. Vooral die .xyz blijkt populair.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content