Google verliest 1,2 miljoen euro per dag door YouTube
Google ziet 1,2 miljoen euro per dag in rook opgaan omwille van zijn videoplatform YouTube. Voor elk YouTube-filmpje dat bekeken wordt moet de internetgigant tussen de 75 eurocent en 1,5 euro ophoesten.
Google ziet 1,2 miljoen euro per dag in rook opgaan omwille van zijn videoplatform YouTube. Voor elk YouTube-filmpje dat bekeken wordt moet de internetgigant tussen de 75 eurocent en 1,5 euro ophoesten.
Sinds Google YouTube twee jaar geleden overnam, is het bedrijf er nog niet in geslaagd om de kosten voor bandbreedte, aankoop van content en opslag te kunnen dekken, alle inspanningen om de advertentie-inkomsten de hoogte in te jagen ten spijt.
In 2009 zal Google ongeveer 75 miljard videofilmpjes tonen aan 375 miljoen internetgebruikers. Volgens de [Amerikaanse webanalist David Silversmith] kost dat het bedrijf minstens 570 miljoen euro, terwijl de inkomsten uit reclame via YouTube schommelen tussen 70 en 180 miljoen euro.
Naast opslag en bandbreedte betaalt Google per dag alleen al meer dan 500.000 euro aan rechten voor videocontent van bronnen als Sony, CBS en BMG, een bedrag dat ongetwijfeld nog zal oplopen door recente deals met Disney en ABC.
Google heeft lang gehoopt dat reclameboodschappen vóór de eigenlijke filmpjes soelaas zouden kunnen bieden, maar experimenten wijzen uit dat internetgebruikers daar allergisch op reageren. Hoe lang nog voor YouTube écht betalend wordt?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier