Google wil 180 satellieten om iedereen op aarde van internet te voorzien
Google overweegt 1 miljard dollar (of meer) te spenderen aan een eigen satellietsysteem dat dun bevolkte gebieden en ontwikkelingslanden van internet moet voorzien, aldus de Wall Street Journal.
Zoekgigant Google zoekt toekomstige groei onder meer in gebieden die vandaag maar gebrekkige toegang hebben tot het internet. Om die gebieden te ontsluiten met hoge bandbreedte toegang, overweegt Google een eigen satellietsysteem in lage aardbaan. Het bedrijf kan hiervoor terecht bij Greg Wyler, stichter van O3b Networks, een satelliet-telecombedrijf dat onlangs door Google werd overgenomen. Tevens zou men bijkomende specialisten bij satellietexpert Space Systems/Loral hebben weggehaald. Overigens speelde Google al in 2008 met het idee om een eigen satellietsysteem uit te bouwen.
Lagere kosten
Als kostprijs van het project wordt circa 1 miljard dollar opgegeven, maar de financiering van dergelijke initiatieven liep in het verleden vaak snel uit de hand, zoals eertijds Teledisc en Iridium overkwam. Er wordt dan ook niet uitgesloten dat 3 miljard een realistischer prijskaartje zou zijn. Anderzijds is de kostprijs van satellieten in de voorbije jaren sterk gedaald, onder meer door gebruik van meer standaardonderdelen, en een minder complex beheer in de ruimte. Specialisten menen dat de 180 satellieten voor een bedrag van ongeveer 600 miljoen dollar mogelijk zijn.
Ook de lanceringskosten zijn vandaag lager, dankzij nieuwe commerciële bedrijven zoals SpaceX en Orbital Sciences Corporation. Op de aarde zelf zou de kostprijs kunnen worden gedrukt door het gebruik van antennes die meerdere satellieten tegelijk kunnen volgen en bedienen. Zo werkte O3b al samen met Kymeta, dat grondantennes ontwikkelde met een kostprijs in de ordegrootte van honderden dollars.
Multi-tier
Met een eigen satellietsysteem zou Google een derde ‘laag’ toevoegen aan zijn opzet om breedband-toegang tot het internet te brengen in dun bevolkte gebieden en in ontwikkelingslanden. Eerder heeft het bedrijf al zijn project Loon getest, waarbij gebruik wordt gemaakt van door de wind voortgedreven ballonnen in de stratosfeer. En in april van dit jaar werd Titan Aerospace overgenomen, een producent van drones die met zonne-energie worden gevoed. Op die wijze kan Google verschillende systemen testen en inzetten met het oog op maximale flexibiliteit en beschikbaarheid. De drones zouden daarbij ook complementair kunnen worden ingezet voor het bijwerken van Google Maps bestanden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier