Google zoekopdrachten wijzen Duitsland aan als meest toekomstgericht
Uit de analyse van miljarden zoekopdrachten in Google blijkt dat in 2012 Duitsland meer dan elk ander land toekomstgericht zocht. België zakt naar de tiende plaats in de Future-Orientation Index.
De Future-Orientation Index wordt samengesteld door Tobias Preis van de Warwick Business School en Helen Susannah Moat van het University College London. In hun big data-onderzoek analyseerden ze meer dan 45 miljard zoekopdrachten in Google die in 2012 internetgebruikers in 45 landen intikten. Ze berekenden de ratio van het aantal zoekopdrachten voor “2013” ten opzichte van het aantal zoekopdrachten voor “2011”. Op die manier bepaalden ze of gebruikers in 2012 meer informatie over de toekomst zochten dan over het verleden. De conclusie van hun onderzoek luidt dat Duitsers meer dan wie ook geïnteresseerd zijn in de toekomst.
Eerder onderzoek van data uit de Google zoekmachine toonde aan dat landen waar internetgebruikers meer naar toekomst gerelateerde informatie zoeken een hoger Bruto Binnenlands Product per capita hebben. “Er lijkt een correlatie te bestaan tussen het economisch succes van een land en het online zoekgedrag van haar inwoners,” zegt professor Tobias Preis.
In 2011 stond het V.K. nog op de eerste plaats. Het zakte in 2012 naar de vierde plek. Na Duitsland volgen Japan en Zwitserland op de Future-Orientation Index lijst. België, dat in 2011 nog zesde stond, verliest een aantal plaatsen en belandt op plaats tien, net voor de V.S.. De plaatsen onderaan de lijst worden ingenomen door Pakistan, Vietnam en Kazachstan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier