Gps-chips 90% accurater dankzij Spaans onderzoek
Spaanse onderzoekers hebben een systeem ontwikkeld dat de nauwkeurigheid van conventionele gps-apparaten in steden tot 90 percent verbetert. Bovendien zou het weinig kosten om het te installeren in een auto of smartphone.
Een onderzoeksteam van de Universidad Carlos III de Madrid (UC3M) slaagde erin de foutmarge van een conventioneel global positioning system (gps) drastisch te verminderen door het systeem te combineren met verschillende sensoren. Het ontwikkelde een prototype dat gebruikmaakt van een gps-eenheid en een goedkope Inertial Measurement Unit (IMU).
De IMU integreert drie versnellingsmeters en drie gyroscopen die continu de snelheid en richting van het voertuig bijhouden. Door de gegevens van deze sensoren te combineren met die van de conventionele gps-eenheid kan het systeem een auto in steden lokaliseren met een nauwkeurigheid van twee meter.
Volgens de wetenschappers kan de foutmarge van commerciële autonavigatie- of andere gps-systemen in open veld, waar de ontvanger een goed zicht heeft op de satellieten, vijftien meter bedragen. In stedelijke gebieden kan de foutmarge oplopen tot vijftig meter door de interferentie van gebouwen en bomen. In tunnels kan het signaal volledig wegvallen. Het navigatiesysteem zal in dat geval via giswerk de locatie trachten te bepalen.
Het nieuw ontwikkelde gps-systeem van de Spaanse onderzoekers vermindert de foutmarge tot twee meter, zelfs in tunnels. Het team deed al succesvolle testen met de IVVI (Intelligent Vehicle based on Visual Information), de intelligente auto die de Spaanse universiteit gebruikt voor onderzoek. De wetenschappers zijn al bezig om een systeem te ontwikkelen dat met de ingebouwde sensoren van smartphones kan werken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier