Groei televisieklanten bij Orange vertraagt
Is de liefde voor televisie van Orange al aan het afnemen? De telecomoperator wist in het voorbije kwartaal 14.500 extra klanten te lokken voor zijn bundel Orange Love, met digitale televisie en vast internet. Dat zijn er bijna 2.000 minder dan in het voorgaande kwartaal. Analisten hadden gerekend op 18.000 bijkomende klanten.
Orange Belgium spreekt toch van “positieve commerciële en financiële resultaten”. Het bedrijf blijft erbij dat het tegen het einde van het jaar 100.000 tv-klanten zal tellen. Easy Switch, de overheidscampagne om overstappen van operator te vergemakkelijken, moet daarbij helpen. Eind juni waren er 64.300 Love-klanten. De voorbije maanden kreeg Orange naar eigen zeggen te maken met “intensieve promotiecampagnes van de andere spelers”.
Orange kan zich wel optrekken aan het gestegen aantal postpaidklanten. In het tweede kwartaal kwamen er ruim 21.000 bij. Dat is een opsteker na een matig eerste kwartaal met amper 3.000 nieuwe klanten met een abonnementsformule voor mobiele telefonie. Van zijn bijna 650.000 klanten met een prepaidkaart heeft 95 procent de door de regering verplichte identiteitsregistratie afgerond, zegt het bedrijf ook. De overige 5 procent werd op het netwerk geblokkeerd.
De financiële prognoses blijven ongewijzigd, “ondanks de uiterst concurrerende omgeving in het huidige jaar”. Orange verwacht over het jaar 2017 een groei van de totale omzet uit diensten en een aangepaste ebitda (brutobedrijfswinst) tussen 290 en 310 miljoen euro te realiseren.