Groupon in vrije val
Kortingsbonnensite Groupon verloor een vijfde van z’n waarde …
Kortingsbonnensite Groupon verloor een vijfde van z’n waarde nadat het bedrijf aankondigde dat het niet zou kunnen voldoen aan zijn vooruitzichten.
De omzet van het bedrijf steeg nog steeds sterk – met 45 procent tot 568,3 miljoen dollar – maar niet volgens de verwachtingen. Groupon zegt te kampen te hebben met de zwakke vraag naar grotere deal (boven de 100 dollar) in Europa. Dat het bedrijf zo snel al een minder straffe groei noteert, doet analisten vragen stellen bij de toekomstperspectieven van het bedrijf en zelfs de ‘kortingsbonnen’-business in het algemeen.
Zo zeggen sommige kmo’s weinig ‘extra’ business te halen uit een Groupon-deal, waardoor ze er in feite op verliezen. De mensen die zich een Groupon-korting aanschaffen – meestal zogenaamde ‘impulsaankopen’ – laten vaak na om er iets mee te doen en geven daarom ook snel bijkomende Groupon-aankopen op. En misschien het grootste vraagteken van allemaal: het kortingsbonnenmodel is zo makkelijk te kopiëren dat zowel de grote namen als Google of Amazon tot kleinere uitgeverijen al eigen versies hebben van het ‘grote’ Groupon. Als er al groei in de impilsaankopen zit, zal die gespreid worden over ettelijke kleinere spelers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier