Helft Twitter-volgers van merken zijn robots
Een Italiaanse onderzoeker concludeert dat tot de helft van Twitter volgers van merken in werkelijkheid robotten zijn, wat eens te meer het belang van ‘volgers’-aantallen relativeert.
Een Italiaanse onderzoeker concludeert dat tot de helft van Twitter volgers van merken in werkelijkheid robotten zijn, wat eens te meer het belang van ‘volgers’-aantallen relativeert. Niet het aantal maar de kwaliteit van de volgers is van belang. Die stelling wordt er in gehamerd bij gebruikers van Twitter, maar toch blijft de jacht op grote aantallen volgers uiterst populair.
Nochtans wordt geregeld de relativiteit van die aantallen aangetoond. Zo bleek vorig jaar nog dat haast 92 procent van de 1,3 miljoen volgers van toenmalig Amerikaans presidentskandidaat Newt Gingrich ‘fake’ waren.
Marco Camisani Calzolari, verbonden aan de IULM Universiteit van Milaan, heeft een analyse gemaakt van volgers van grote internationale en Italiaanse bedrijven en concludeert dat tot 46% van hen ‘robots’ zijn.
Hiervoor bestudeerde hij datasets van 10.000 volgers van zowel internationale bedrijven, als grote Italiaanse bedrijven. Hij definieerde hiervoor criteria die volgens hem toelieten het onderscheid te maken tussen ‘mensen’ en ‘robots’ in het Twitter-gedrag.
Kenmerken als foto’s, echte adressen, een biografie in een account, evenals een actief posten van berichten en het inloggen vanaf persoonlijke toestellen (zoals smartphones) acht hij bewijzen voor accounts die aan mensen toebehoren.
In zijn onderzoek scoorde DellOutlet het slechtst onder de internationale merken, met 46% robots, terwijl Starbuck het best voor de dag kwam, met slechts 7% robots. Dit laatste bedrijf werd vooraf gegaan door merken als PlayStation (12% robots) en SamsungMobile (11% robots).
Allicht niet voor niets zijn dit merken waar de interesse en betrokkenheid van de gebruikers voor die producten bijzonder groot is.
Het lijstje van internationale merken die actief zijn in Italië, wordt aangevoerd door IkeaItalia (met 46% robots), en afgesloten met fnac_italia (met 13% robots). De Italiaanse bedrijven scoorden tussen 45% en 2% robots.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier