‘Help!’, maar dan digitaal
‘Help!’-roepen naar omstaanders met één druk op je smartphone.
‘Help!’-roepen naar omstaanders met één druk op je smartphone. In Nederland hebben drie studenten daarvoor een app ontwikkeld.
Dat staat te lezen bij AutomatiseringGids. De applicatie werd bedacht naar aanleiding van het verhaal van ene Jacqueline de Jong. De Jong werd op een avond samen met haar man in elkaar geslagen terwijl mensen gewoon voorbij liepen. Enkele studenten van de Hogeschool van Rotterdam waren geraakt door het feit dat mensen niet gewoon uit zichzelf iemand helpen. Ze bedachten daarom een app die de facto aan de alarmbel trekt.
Via de app kunnen mensen in een noodsituatie (of omstaanders) met een druk op de knop bellen naar de noodoproepdienst 112 . Vervolgens zoekt de applicatie via gps naar extra hulp in de buurt. De tien dichtstbijzijnde mensen die de Help!-app geïnstalleerd hebben, krijgen een bericht op hun smartphone waar en hoe ze kunnen helpen. Wanneer in dat geval meer dan tien mensen beschikbaar zijn om hulp te bieden, krijgen professionele hulpverleners voorrang.
In Nederland heeft het Oranje Kruis heeft al alle 330.000 EHBO’ers opgeroepen om de nieuwe telefoondienst per direct te gebruiken. Ook andere organisaties zoals de Hartstichting en het Rode Kruis hebben aangegeven de applicatie te omarmen.
De iPhone- en Android-app is te gratis te downloaden op www.helpapp.nl .
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier