Het internet kan uw bedrijf redden
Belgische bedrijven die het internet intensief en doelgericht inzetten in hun business, leggen veelal betere resultaten voor dan andere bedrijven. Dat blijkt uit een studie van consultancybedrijf McKinsey in ons land.
Belgische bedrijven die het internet intensief en doelgericht inzetten in hun business, leggen veelal betere resultaten voor dan andere bedrijven. Dat blijkt uit een studie van consultancybedrijf McKinsey in ons land.
McKinsey bevroeg tijdens de zomermaanden een representatief staal van 507 Belgische bedrijven, met als doel te weten te komen wat het impact van het internet op onze economie vandaag. De conclusies van het rapport zijn op z’n minst opmerkelijk te noemen.
Zo berekenden de onderzoekers dat ongeveer een vierde van de groei van het Bruto Binnenlands Product van België (kortweg BBP, de totale geldwaarde van alle in België geproduceerde finale goederen en diensten) in de voorbije drie jaar te danken is aan het gebruik van het internet. Voor een derde zit de groei in een hogere productiviteit en voor tweederde in een hogere werkgelegenheid. Want, zo blijkt uit de studie, bij de 30% bedrijven die hun werkgelegenheidsgraad aanpasten aan het intensieve gebruik van het internet, is te zien dat die jobs creëerden. Voor 1 verloren baan door het gebruiken van internettechnologie, werden er 2,3 nieuwe jobs gecreëerd. Op macro-economisch niveau zou dat betekenen dat 15 procent van de nieuw gecreëerde jobs in de voorbije drie jaar gelinkt is aan het internet.
Nog een opvallend resultaat: internettechnologie intensief inschakelen in het bedrijf zorgt voor betere prestaties. De bedrijven die beter presteren dan het gemiddelde onderscheiden zich namelijk van de minder goed presterende bedrijven door objectieve zaken als hun grootte en de positie die ze innemen binnen hun markt, maar ook door het intensief (en doelgericht) gebruik van het internet. Meer nog, dat is de meest bepalende factor, aldus studie. Bedrijven die intensief gebruik maken van internettechnologie hebben twee keer meer kans om te behoren tot de groep van sterke bedrijven die een jaarlijkse groei kennen van meer dan 12 procent en een winstmarge kunnen voorleggen van meer dan 15 procent van hun omzet.
McKinsey concludeert bovendien dat er nog erg veel potentieel is op de Belgische markt. Vandaag kan de Belgische economie nog niet echt prat gaan op een efficiënt en doorgedreven gebruik van internettechnologie. Het consultancybedrijf suggereert dat de overheid in het aansporen daarvan, zeker in deze crisistijden, nog meer een rol zou kunnen spelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier