Het tweede leven van Netlog

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Na een moeilijk jaar evolueert Massive Media, het bedrijf achter het sociaal netwerk Netlog, naar een mediagroep met een gediversifieerde online portefeuille. “We willen mensen in real-time samenbrengen, zowel op het web als via mobiele applicaties”, klinkt het uit de mond van Toon Coppens en Lorenz Bogaert. Het is geen geheim dat Netlog in 2010 een groot deel van zijn actieve bezoekers zag verhuizen naar het almachtige Facebook. Een niet gesmaakte nieuwe versie van de Belgische sociale netwerksite versnelde dat proces nog. Maar oprichters Coppens en Bogaert bleven niet bij de pakken zitten. De herwerkte site werd geschrapt ten voordele van de oudere -en populairdere- versie, en onder de koepel Massive Media werd een reeks nieuwe producten ontwikkeld en gelanceerd.

Na een moeilijk jaar evolueert Massive Media, het bedrijf achter het sociaal netwerk Netlog, naar een mediagroep met een gediversifieerde online portefeuille. “We willen mensen in real-time samenbrengen, zowel op het web als via mobiele applicaties”, klinkt het uit de mond van Toon Coppens en Lorenz Bogaert.

Het is geen geheim dat Netlog in 2010 een groot deel van zijn actieve bezoekers zag verhuizen naar het almachtige Facebook. Een niet gesmaakte nieuwe versie van de Belgische sociale netwerksite versnelde dat proces nog. Maar oprichters Toon Coppens en Lorenz Bogaert bleven niet bij de pakken zitten. De herwerkte site werd geschrapt ten voordele van de oudere -en populairdere- versie, en onder de koepel Massive Media werd een reeks nieuwe producten ontwikkeld en gelanceerd.

In België krijgt Netlog dagelijks nog ongeveer 160.000 bezoekers over de vloer. Om een idee te krijgen: in 2008 was dat nog drie keer meer. Maar het einde van de terugval zou in zicht zijn. “Onze bezoekerscijfers trekken terug aan sinds enkele maanden”, zegt Bogaert, “en dat is op zich al een sterke prestatie, zeker als je gaat vergelijken met onze concurrenten. Die krijgen allemaal vreselijk zware klappen onder druk van Facebook.” Ook het aantal aangemaakte profielen zou blijven stijgen. “Eind 2010 zaten we aan 70 miljoen, vandaag klokken we af op 80 miljoen, verspreid over tientallen landen. Bijna 30 miljoen van die profielen wordt actief gebruikt.”

Initiatieven als het gamingplatform Gatcha en de datingsite Twoo moeten de online positie van Massive Media nog versterken. Gatcha heeft intussen haar eerste applicaties klaar voor iPhone, iPad, BlackBerry en Android, en de applicatie krijgt zelfs een Facebook-versie. “Voor onze nieuwe initiatieven vormt Facebook inderdaad een ideale doelgroep”, klinkt het nog. Daarom ook dat Twoo en het ambitieuze chatplatform Ekko evenzeer aan de site van Zukkerberg als aan het eigen Netlog gekoppeld worden.

Met de datingsite Twoo, die volgens de initiatiefnemers ‘groeit als kool’, willen Bogaert en Coppens de mensen die Netlog gebruiken om op zoek te gaan naar een lief, een eigen kanaal geven. Gebruikers kunnen dagelijks vijf gratis berichten versturen en ongelimiteerd ‘slim’ zoeken en spelen, terwijl extra diensten betalend zijn. Twoo telt intussen 350.000 gebruikers, en wil op een jaar naar één miljoen.

Het online conversatieplatform Ekko wordt momenteel getest, en werkt met door gebruikers aangemaakte publieke chatrooms. De site linkt bezoekers aan locaties, thema’s en vrienden, en kan ook mobiel gaan. Een mogelijk business model is chatrooms aan een bepaald bedrijf of aan een bepaald merk te koppelen.

Massive Media is voor 65 procent in handen van Coppens en Bogaert. De overige 35 procent behoort toe aan Index Ventures en Atomico. Het bedrijf bezit ook de wedstrijdsite kezoo.com en sloot een partnership af met we7.com, zodat Netlog-gebruikers legaal muziek kunnen downloaden. Daarnaast heeft Massive Media een participatie in de Nederlandse webwinkel 1dayfly.com.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content