Het verleden laat je niet los
Menig bezoeker aan het Brussels Media Center, het pand waar ook Data News huist, aan de overkant van het Nato-hoofdkwartier in Evere, herkent het kader. Hier verbleef ooit NCR, ooit één van de grootste Amerikaanse it-bedrijven. Volgens sommige bronnen is er trouwens nog steeds een tunnel tussen onze kantoren en de strijdtroepen bij de overburen. Moeten we bij gelegenheid eens wat onderzoeksjournalistiek op loslaten…
Menig bezoeker aan het Brussels Media Center, het pand waar ook Data News huist, aan de overkant van het Nato-hoofdkwartier in Evere, herkent het kader. Hier verbleef ooit NCR, ooit één van de grootste Amerikaanse it-bedrijven. Volgens sommige bronnen is er trouwens nog steeds een tunnel tussen onze kantoren en de strijdtroepen bij de overburen. Moeten we bij gelegenheid eens wat onderzoeksjournalistiek op loslaten…
Precies 18 jaar geleden, in mei 1991 werd NCR met veel trompetgeschal, champagne en feestgedruis overgenomen door de Amerikaanse telecomreus AT&T. Voor de toen gigantische som van 7,4 miljard dollar. Het zou het perfecte huwelijk zijn tussen it en telecom. De convergentie van beide werelden werd bejubeld door gerenommeerde analisten. Hier was sprake van visie en strategisch inzicht. Vijf jaar later werd de fusie opnieuw ontmanteld. Er was nauwelijks synergie, de cultuurclash bleek onoverbrugbaar. Van convergentie was helemaal geen sprake.
Sinds begin deze eeuw proberen telecomoperatoren opnieuw de wonderlijke it-wereld binnen te dringen en tot ieders verbazing lijkt dat nog altijd niet te lukken. Deutsche Telekom heeft jarenlang met T-Systems geworsteld, de afdeling stond zelfs lange tijd in de etalage. KPN nam Getronics over, maar heeft grote delen opnieuw van de hand gedaan. Van doorgedreven synergieën is vooralsnog geen sprake.
Het door Belgacom opgeslorpte Telindus probeert zich in de it-dienstenwereld te murwen, maar is nog verre van een hoogvlieger. Recent heeft BT Global Services meer dan 1,4 miljard euro moeten afschrijven op grote it-outsourcingscontracten. In Groot-Brittannië worden de it-diensten overeind gehouden, maar elders wordt connectiviteit opnieuw de kernactviteit. Een recent overgenomen it-bedrijfje klaagt steen en been: ‘Moeten wij nu plots breedband gaan verkopen’.
Het toont aan dat het grote huwelijk van telecomoperatoren en it-dienstenleveranciers nog niet voor morgen is, dat er nog veel blauwtjes zullen worden opgelopen. Blauw was ook het logo van ‘One AT&T’, achttien jaar geleden. Nog steeds actueel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier