Hoe bedrijvig zijn de Vlaamse partijen op sociale media?
De voorbije maanden voerden sommige politieke partijen al campagne via het internet, maar hoe zit het met hun activiteiten op de sociale media?
De sperperiode is gestart, wat betekent dat de Vlaamse partijen geen reclamecampagnes meer mogen voeren op internet. Wel nog toegestaan: kiezers proberen te verleiden via de sociale media. Hoe ver staan onze politieke partijen hiermee?
Opvallend is dat het Vlaams Belang op de meest vooraanstaande sociale platformen behoorlijk bedrijvig is: op Facebook was deze partij de afgelopen maand het actiefst, op YouTube is het Vlaams Belang eveneens koploper. Op Twitter is Groen de uitschieter.
Op de kleinere sociale netwerksites – Pinterest, Instagram en Flickr, waar niet alle partijen een account hebben – staat CD&V het sterkst qua activiteit.
Open VLD moet bijna op alle netwerksites het onderspit delven. Maar nogmaals: het gaat hier enkel om de activiteiten van de partijen, niet om hun fans of volgersaantallen.
Vlaams Belang: 104 berichten
Groen: 84 berichten
CD&V: 69 berichten
N-VA: 62 berichten
SP.A: 54 berichten
Open VLD: 33 berichten
(Het gaat uitsluitend om berichten van de afgelopen dertig dagen)
@groen: 7.720 tweets
@sp_a: 7.391 tweets
@vlbelang: 5.857 tweets
@cdenv: 3.165 tweets
@de_NVA: 3.012 tweets
@openvld: 2.774 tweets
YouTube
Vlaams Belang: 347 video’s
Groen: 228 video’s
N-VA: 190 video’s
CD&V: 126 video’s
SP.A: 25 video’s
Open VLD: 22 video’s
CD&V: 53 foto’s
Groen: 32 foto’s
Open VLD: 21 foto’s
N-VA: 16 foto’s
Flickr
CD&V: 20.129 foto’s
Groen: 6.344 foto’s
SP.A: 5.851 foto’s
Open VLD: 411 foto’s
Vlaams Belang: 242 foto’s
CD&V: 125 pins
Vlaams Belang: 4 pins
Open VLD: 3 pins
(Bron: B.V.L.G.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier