Hoe DOA is ROI?
Al geruime tijd pakken leveranciers van hard- en software gretig uit met verhalen over het terugverdieneffect van hun producten. Om het modieus uit te drukken de return on investment, kortweg ROI.
Het is echter zeer de vraag of de computerindustrie iets anders gedaan heeft dan een nieuw, zinloos acroniem toe te voegen aan het gezwollen vocabularium van de ICT. Wanneer we een recent Nederlands rapport mogen geloven, kan de ROI meteen al DOA (dead on arrival) verklaard worden.Uit het onderzoek dat de Katholieke Universiteit Brabant uitvoerde, moet blijken dat slechts 22 procent van de ondernemingen met meer dan 250 werknemers altijd een rendementsberekening maken voor ze tot soms omvangrijke ICT-investeringen overgaan. Zoals te verwachten viel, ligt het percentage bij kleine bedrijven nog lager, op amper dertien procent. Bijna een kwart van de Nederlandse ondernemingen geeft toe dat ze nog nooit een rendementsberekening maakten bij een ICT-investering.Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het ICT-vakblad Automatiseringgids, legt nog meer pijnpunten bloot. Zo blijkt dat tien procent van de ondervraagde ondernemingen toegaf geen idee te hebben van wat er precies aan ICT wordt uitgegeven. Ook het aankoopproces verloopt in Nederland niet meteen op een strikte basis de invloed van informele contacten op het tot stand komen van ICT-investeringsbeslissingen blijkt verrassend groot. Informatie uit die bronnen wordt hoger ingeschat dan informatie van klanten, afnemers en onderzoeksinstellingen.Nederland koesterde tot dusver – en vooral in theorie zoals nu blijkt – het principe dat ICT-problemen een gestructureerde aanpak zouden krijgen en Nederlandse informatici gaan ook vaak prat op de methodologien die ze aanwenden. Men kan zich afvragen wat een soortgelijk onderzoek in Belgi aan resultaten zou opleveren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier