Hoe een volstrekt onbekende artiest grof geld verdient op Spotify
Wie dacht dat muzikanten een grote hit nodig hebben om geld te verdienen aan een streamingdienst als Spotify, heeft het mis. Matt Farley bewijst dat het ook op een andere manier kan: door gemiddeld twintig liedjes per dag te maken over onderwerpen die mensen bezighouden.
De Amerikaan Matt Farley (35) is een heel matige, om niet te zeggen slechte artiest. Maar met zijn kennis van technologie en het internet heeft hij toch een manier gevonden om grof geld te verdienen met zijn muziek, die digitaal voorhanden is op onder meer Spotify, iTunes en Amazon.
Hoe? Farley produceert van in zijn kelder in Massachussetts tussen de vijf en de honderd songs per dag – gemiddeld komt hij uit op twintig liedjes per dag, in zes jaar tijd schreef hij er al 14.000 -, waarvan de songtitels woorden of namen bevatten die vaak ingetikt worden in de zoekfuncties van muziek(streaming)diensten. “Over eender welk onderwerp waar mensen online naar zoeken, heeft Farley een song”, luidt het op zijn site.
Zo is hij zelf geen populaire artiest, maar zíngt hij wel over populaire artiesten. Met Papa Razzi and the Photogs, een van zijn 65-tal bands, schreef hij teksten over elke denkbare wereldster, van toppers uit de klassieke literatuur tot topacteurs uit Hollywood. Wie op een streamingservice als Spotify naar deze celebrities op zoek gaat, treft ook Farley’s songs aan, klikt erop en draagt zo bij aan zijn lucratieve hobbyprojectje – het meeste van de tijd werkt hij gewoon in de zorgsector – waarmee hij in 2013 alleen al bijna 17.000 euro binnenrijfde.
Beluister hier een selectie uit het werk van Matt Farley.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier