Hoe vind ik het telecomtarief dat bij mij past?
Waarom moet ik telecomtarieven vergelijken en waar en hoe doe ik dit? Data News ging te rade bij Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie.
17 formules voor vaste telefonie, 243 voor mobiele telefonie, 46 voor internet en 119 voor pakketten… Er zijn in totaal meer dan 400 verschillende telecomtarieven. De FOD Economie wil de consument helpen bij zijn zoektocht naar de juiste, met de succesvolle actie ‘Telefoon, gsm, internet, tv: durf vergelijken’. Drie vragen aan woordvoerster van de FOD Economie Chantal De Pauw.
Waarom moet ik de telecomtarieven van verschillende operatoren vergelijken? “Omdat veel Belgen een tarief betalen dat niet afgestemd is op hun effectieve telecombehoeften, of het nu gaat om een combo met vaste telefonie, internet en digitale tv, een prepaid gsm-kaart of een abonnement. Vaak opteren we tegen beter weten in voor een te uitgebreide formule, uit schrik dat we anders niet over een al te snelle internetverbinding of een hoge downloadcapaciteit zouden beschikken. Anderzijds springen velen onder ons nogal conservatief om met hun telecomabonnementen en houden ze jarenlang vast aan hetzelfde abonnement. Dat maakt dat ze niet echt kunnen profiteren van de voortdurende prijsdalingen in het telecomlandschap.”
Waar en hoe kan ik telecomprijzen vergelijken? “De FOD Economie voert nog tot 29 november een campagne die zich uitstrekt over 440 gemeenten. Tijdens de spreekuren die plaatsvinden in de kantoren van de gemeenten, helpen federale of gemeentelijke ambtenaren je een computersimulatie te maken van je gebruikersprofiel, en gaan ze mee op zoek naar de aanbiedingen die het best aansluiten bij dit profiel.
Nadat je gebruikersprofiel bepaald is, geef je het in op de website www.bestetarief.be van het Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Dit is de enige officiële tariefsimulator, waar de tarieven van alle operatoren terug te vinden zijn. Zij zijn immers wettelijk verplicht dit in te vullen in de simulator.”
Houdt de simulator wel rekening met alle mogelijke scenario’s? “Nee, de simulator houdt geen rekening met de plannen voor vaste telefonie van het type VoIP, de aanbiedingen waarbij het beschikbaar stellen van een mobiel toestel tegen verlaagde prijs wordt gesubsidieerd, de plannen voor prepaid-internet, de gebundelde aanbiedingen met verschillende simkaarten en de aanbiedingen die in bundels worden gemixt, en de kwaliteit van de producten – bereik, verbindingssnelheid, kwaliteit van de helpdesk…”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier