Hoe YouTube voor succes kan zorgen

Ellie Goulding tijdens Europe on Stage © I love light

Dat YouTube ontzettend succesvol is, weten we allemaal. Soms straalt dat ook af op de YouTubers. De videodienst doet er namelijk alles aan zijn sterren in de kijker te zetten. Zo ook onlangs tijdens Europe on Stage in de Brusselse BOZAR, een liveshowcase van online talent. Maar hoe kom je als YouTuber eigenlijk zo ver?

Wij tekenden eerder deze maand present op Europe on Stage, een avond die in het teken stond van het tienarige bestaan van YouTube. Maar net als op veel andere evenementen van YouTube, stond het ook in het teken van de sterren die het voortgebracht heeft. Want waar zou YouTube staan zonder haar creators, zonder de YouTubers die miljoenen kijkers hebben? Op een avond als deze laat YouTube dus zien hoe groot het zelf is, maar ook hoe groot het gebruikers kan maken.

Het event werd afgesloten met een optreden van de inmiddels wereldwijd bekende Ellie Goulding, die al meer dan 6 miljoen albums en 20 miljoen singles verkocht heeft. Maar we mogen niet vergeten dat ze op YouTube ontdekt werd door Jamal Edwards van SBTV, die zelf ook zijn faam via het online videokanaal heeft verkregen. Die ontdekte naast Ellie Goulding ook artiesten als Ed Sheeran en Rita Ora. Zijn ondernemerschap werd geprezen door Richard Branson en Prins Charles.

Maar ook (nog iets minder succesvolle) artiesten als Les Twins, 2CHELLOS en Playing for Change mochten op Europe on Stage het podium betreden om hun kwaliteiten te laten zien. Daarnaast had YouTube nog vele YouTubers uitgenodigd om ze de kans te geven andere creators te ontmoeten, hun netwerk uit te breiden en alvast te kijken naar wat YouTube in de toekomst voor hen en voor hun succes kan betekenen.

Alleen: hoe kom je überhaupt zo ver? Hoe zorg je dat je kanaal zo goed bekeken wordt dat YouTube je uitnodigt om op dit soort events aanwezig te mogen zijn, zij het als performer of als belangrijke gast? Dat vroegen we aan enkele aanwezigen: YouTuber en singer-songwriter Jan Kerckhofs, Tobias Möller van het Berliner Philharmoniker en Stephan Nuttall, content manager van YouTube Europa.

Wanneer en waarom heb je de stap naar YouTube gezet?

Ik heb dat nooit echt gepland. Mijn schoonbroer heeft ooit een video gepost van mijn zussen en ik toen we aan het zingen waren. Daar kwamen erg toffe reacties op, dus ben ik er mee doorgegaan. Voor die tijd had ik geen echte ervaring met zingen of muziek. Ik ben er echt ingerold.

Nu is YouTube mijn gratis podium waar ik iedere dag op kan en mag spelen. Hier kan ik laten zien wat ik in mijn mars heb, en dat wordt door mensen opgepikt. De reactie “dat is die van YouTube” heb ik al heel vaak gekregen. Dat is tof. Ik heb ook veel mensen leren kennen, vooral ook in het buitenland. Door YouTube heb ik inmiddels al in negen verschillende landen gespeeld. In Zwitserland word ik nu best vaak herkend, vaker zelfs dan hier in België.

Hoe YouTube voor succes kan zorgen

Denk je dat er een succesformule is voor het uploaden op YouTube?

Ik vind de kwaliteit van geluid en beeld heel belangrijk. Ik knap zelf echt af op filmpjes met een slechte kwaliteit. Daarnaast probeer ik altijd dezelfde content te hebben op mijn kanaal, ik ga niet ineens iets raars of geks doen om meer views of shares te halen. De muziek is het belangrijkste. Het enige wat ik veranderd heb door de jaren heen, is de kwaliteit van de filmpjes, en dan vooral de kwaliteit van het geluid. Voor de rest zijn mijn filmpjes erg eenvoudig, het gaat per slot van rekening om het zingen. Ik denk dat mensen daardoor vaker terug komen naar mijn kanaal.

Het volgen van de trending topics is ook belangrijk, ik denk dat je daar wel veel views mee krijgt. Het werkt beter om een nummer te coveren dat hoog in de hitlijsten staat. Na afloop van Tomorrowland hebben we een akoestische medley gemaakt op het festivalterrein. Je merkt dan wel dat zo’n video vaker beken wordt en dat mensen ook doorklikken naar de andere video’s.

TOBIAS MOLLER, Director of Marketing and Communications voor het Berliner Philharmoniker

Het is best bijzonder dat een orkest zo actief en frequent op YouTube zit. Waarom hebben jullie besloten gebruik te maken van YouTube?

Het orkest was al heel erg gewend aan de moderne media, het komt al jaren op tv en heeft ook een eigen Digital Concert Hall waar de concerten tegen betaling online te herbekijken of live te streamen zijn.

Toen we in 2008 gingen nadenken over hoe we onze muziek en de Digital Concert Hall aan een groter publiek kenbaar konden maken, hebben we eerst gekeken op andere sites en fora voor klassieke muziek, maar nergens kon je je video’s goed verspreiden. Behalve op YouTube, daar kon dat wel. Het bleek de perfecte plek.

Hoe YouTube voor succes kan zorgen
© I love light

Het kanaal was in eerste instantie gewoon een marketingmethode. Maar het is veel meer geworden dan dat. Idealiter bereiken we met ons kanaal mensen die uiteindelijk betalende klanten worden, maar zelfs als dat niet zo is, dan hebben we wel mensen bereikt. De mensen praten over de muziek. Door middel van YouTube bereiken we nu ook een heel ander publiek, een online publiek. Dat publiek is meestal jonger, en dit vertaalt zich soms ook naar een jonger publiek bij concerten. Maar het is vooral een wereldwijd publiek, als we door Japan of China touren, dan kennen veel mensen ons al door YouTube.

Via YouTube kunnen we mensen kennis laten maken met het genre. Vroeger, toen ik nog jong was, ging je gewoon een keer naar een concert om te kijken of het iets voor jou was. Nu heeft niet iedereen die kans of mogelijkheid. Met de komst van YouTube en ons kanaal geven we veel mensen wel weer de kans om kennis te maken met de muziek.

Hoe moeilijk is het om een goed stukje film te uploaden. Hoe weet je welk stukje concert het beste is om te gebruiken?

Eigenlijk is dit helemaal niet zo moeilijk. Natuurlijk kiezen we zorgvuldig welk stuk we uploaden. We willen natuurlijk het beste stukje van de muziek laten horen. Alleen zolang wij maar duidelijk maken dat het slechts een stukje is van een groter geheel dan werkt bijna alles als een uitstekende teaser. Natuurlijk is het zo dat hoe interessanter het fragment is, hoe eerder mensen het gaan delen met hun vrienden, hoe sneller ze tegen andere zullen zeggen dat ze ook eens moeten gaan kijken. Op die manier creëer je veel sneller een publiek, als je zorgt dat het gedeeld gaat worden.

Wat zijn andere dingen waar je rekening mee dient te houden als je een eigen YouTube-kanaal hebt?

We zorgen dat we op zijn minst twee keer per week iets uploaden. Soms is het iets minder en soms iets meer. We willen wel actief aanwezig blijven maar we willen ons zeker ook niet opdringen, het moet leuk en speciaal blijven. Daarnaast is de communicatie rondom je filmpjes ook erg belangrijk. Deel ze vooral op je site, je Facebook en je Twitter.

Ook is het belangrijk wat voor titel je gebruikt. Zorg dat hij opvalt, maar ook makkelijk te onthouden of vinden is. Voor ons is dat zeker belangrijk, dat mensen weten naar welk orkest en welk stuk ze luisteren. Onze titels zijn altijd ‘compositie dit en dit’ door “Berliner Philharmoniker”.

Wat is volgens jullie dé formule voor succes op YouTube?

Hoe YouTube voor succes kan zorgen
© I love light

Bij ons gaat het echt om de content, wij doen niet aan “viral” trends, het gaat echt om de muziek. Ook is het helemaal niet zo makkelijk om iets viraals te maken, zeker omdat wij al een erkend instituut zijn, wij kunnen het beter bij onze kwaliteit houden. Daarnaast is het ook moeilijk om “viral” content te creëren en toch uniek te zijn. Als je kijkt naar Orkest Flash Mobs dan zijn ze bijna allemaal hetzelfde. Wij blijven dan liever onszelf. Ondanks dat we het eenvoudig houden, zijn onze video’s sinds 2009 al 60 miljoen keer bekeken. Dat vinden wij fantastisch. Het toont aan dat wat wij doen, werkt. We hebben veel materiaal en het is altijd van een hoge kwaliteit.

STEPHEN NUTTALL, Content Manager YouTube Europa

Wat zijn dé ingrediënten voor succes op YouTube?

Continuïteit en kwaliteit, denk ik. Veel mensen willen een ‘viral’ video maken. Zelf denk ik niet dat daar echt succes mee te behalen is. Als je een video hebt die heel veel views heeft en de rest van je video’s wordt nooit bekeken, dan ben je nog nergens. De meest succesvolle YouTubers zorgen gewoon dat ze een consistente fanbase hebben en altijd genoeg kijkers hebben. Als je begint als YouTuber, kunnen de online Playbooks je goed op weg helpen. Hierin staan tips over hoe je de kijker geboeid kan houden, hoe je interactie tussen jou en de kijker kan krijgen, hoe je de kwaliteit van je video’s kan optimaliseren enzovoort.

Naast de Playbooks kunnen mensen ook deelnemen aan trainingssessies en online gemeenschappen. Zo leer je andere ambitieuze YouTubers kennen. Je kan van elkaar leren hoe je een YouTube-kanaal kan managen. Ook kan men tijdens deze trainingssessies tips en advies krijgen van mensen van YouTube zelf Verder is het heel belangrijk om jezelf de vraag te stellen: “Zou ik dit zelf delen?”. Dat is mijn gouden tip. De rest komt dan wel vanzelf.

(MvdW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content